Tre pointer fra ugen der gik: Krisen fortsætter hos NNIT, KMD og e-Boks arbejder på langsigtet løsning efter Digital Post-nedbrud og to danske it-virksomheder når milliardomsætning
En begivenhedsrig uge er ovre i den danske it-branche. Vi har samlet de tre vigtigste pointer fra ugen der gik, som du kan tage med dig ind i næste.
Digitaliseringsstyrelsen kritiserer E-boks efter adskillige nedbrud
Efter at E-boks har været ramt af flere nedbrud, retter Digitaliseringsstyrelsen nu kritik mod E-boks. E-boks og KMD arbejder sammen på at finde en løsning på problemet.
Digitaliseringsstyrelse om e-Boks nedbrud: ”Det er ikke den service, vi forventer”
Digitaliseringsstyrelsen er utilfreds med de mange nedbrud, som e-Boks har været ramt i gennem de seneste uger. Så sent som torsdag formiddag var tjenesten nede to gange.
Boligejere har betalt 150 millioner i forkert grundskyld: Nye it-fejl forsinker tilbagebetalinger
Et gammelt it-system til ejendomsvurderinger har opkrævet forkert grundskyld for 150 millioner kroner. De berørte borgere skal have deres penge tilbage, men nu har nye fejl i systemet sat en stopper for sagsbehandlingen.
Her er planen for KMD’s kommuneforretning: “Jeg vil prøve at få mere transparens ind i organisationen”
Søren Ladefoged blev i 2019 prikket på skulderen med et jobtilbud som business developement director hos KMD’s kommuneforretning. I de seneste seks måneder har han arbejdet på en række områder, der skal gøre KMD endnu mere attraktiv i forhold til kommunerne. “Jeg vil prøve at få mere transparens ind i organisationen,” lyder det.
Techtopia #139: Blåskæg hacker fly
Hackeren Chris Roberts, alias Blåskæg, arbejder i den gode sags tjeneste for at gøre opmærksom på, hvor dårligt virksomheder og infrastruktur er beskyttet mod hacking.
KMD og e-Boks i tæt dialog efter utallige nedbrud
“Vi er i tæt dialog med både kunde og tekniske samarbejdspartnere om en langsigtet løsning.” Sådan lyder det fra e-Boks’ driftsleverandør KMD efter de utallige nedbrud i årets begyndelse.
Mareridt for e-Boks: Systemet bryder sammen næsten hver dag - allerede to nedbrud her til formiddag
E-boks gennemlever et sandt mareridt for tiden. Systemet bryder næsten dagligt ned. I dag har det foreløbig været nede to gange.
Nedbrudsplagede e-Boks har tre dage til lønningsdag: Har selskabet en plan for at undgå nye nedbrud?
Hvordan vil e-Boks sikre, der har været hårdt plaget af nedbrud, at danskerne kan få uforstyrret adgang til deres lønsedler på fredag? Selskabet vil ikke svare på Computerworlds spørgsmål.
E-Boks ramt af endnu et nedbrud
Tirsdag ved middagstid er e-Boks ramt af endnu et nedbrud. Selskabet betegner det som et “major outage”.
Bøderegnen vælter ned over e-Boks: Har misset statens krav til oppetid i syv ud af de seneste otte måneder
E-Boks’ Digital Post-løsning har misligeholdt kontraktmålet for oppetid i syv ud af de seneste otte måneder. Derfor vælter bøderne fra staten ned over selskabet. “Det er ikke et tilfredsstillende billede, der tegner sig af servicen, som e-Boks leverer lige nu,” lyder det.
Her er alt du skal vide om NNIT’s krise - fra omfattende spareplan til regnskabsbrøler på seks måneder
Der har været bølgegang i NNIT’s forretning det sidste halve år. Flere store aftaler er røget på gulvet, en omfattende spareplan er sat i værk og senest har selskabet være ude i en regulær regnskabsbommert. Her får du overblikket over de seneste seks begivenhedsrige måneder hos konsulenthuset.
NNIT’s driftsoverskud falder med 90 millioner kroner - men omsætningen stiger
NNIT går omtrent 90 millioner kroner tilbage på driften i 2019. Samtidig vokser den samlede forretning med 1,7 procent. Det viser selskabets dugfriske årsregnskab.
Prispres og kundeflugt tvinger Per Kogut til at opdatere NNIT-strategi: “Jeg forventer, at 2020 bliver et hårdt transitionsår med en faldende omsætning”
Prispres og kundeflugt har tvunget Per Kogut til at evaluere selskabets strategi. “Det, der skal fornyes, er vores måde at gå til markedet på,” lyder det fra NNIT-topchefen, der skal spare 150 millioner kroner i 2020, hvor omsætningen også forventes at falde. Se Per Koguts plan for det kommende år her.
e-Boks kæmper med oppetiden: Har betalt bod 7 gange de sidste 8 måneder
Virksomheden bag e-Boks, der hedder e-Boks A/S, har i løbet af de sidste otte måneder betalt bod til DIgitaliseringsstyrelsen hele 7 gange. Både i går og i dag har der været nedbrud i driften.