Overblik: Førerløse S-tog skal køre i ukendt land
DSB skal ind i et udviklingsprojekt, når sensorsystemer, fysisk sikring og intelligente kamerasystemer skal spille sammen på den 170 km lange S-togsbane.
Eksperter om DSB’s plan for førerløse S-tog: Det bør I gøre hurtigere
DSB tager sig betragtelig bedre tid til at udvikle førerløse S-tog, end tidligere analyse fra Rambøll lagde op til. En uafhængig vurdering af DSB’s plan anbefaler at undersøge, om tempoet kan skrues op.
DSBs backup-plan til førerløse S-tog: Går det galt, kan der installeres førerkabine
Togselskabet mener selv, at en længere dataopsamlingsperiode og pilotprojekt på Ringbanen kan forebygge en ny jernbaneskandale.
Bagsiden: Chat på telegrafen
Artiklen fra 23. april om morseapparaterne, der førhen fandtes på alle stationer, fik Ole L. Trinhammer, Frederiksberg, til at tænke på en anekdote, som hans mor fortæller: Jeg har lige fået…
DNA-skader kan forklare stigning i skjoldbruskkirtelkræft efter Tjernobyl-ulykken
Forskere har undersøgt sammenhænge blandt 359 børn, der fik kræft efter at være blevet eksponeret med stråling, samt 81 personer, der blev født mere end ni måneder efter ulykken.
Førerløse S-tog skal køre med ikke modnet teknologi
Hovedstaden får op til 216 førerløse S-tog fra 2029. Ifølge DSBs indstilling vil man satse på akustisk detektion frem for perrondøre.
Rødt lys til syv statslige it-projekter: Højeste andel nogensinde er i farezonen
I sin netop offentliggjorte halvårlige statusrapport giver Statens it-råd ”rødt lys” til i alt syv af de igangværende it-projekter i staten. Det er en to flere siden den seneste rapport blev offentliggjort i efteråret. Andelen af projekter med enten rødt eller gult lys er på sit højeste nogensinde, skriver rådet.
Bagsiden: Morseapparatet stod på alle stationer
Chris Bagge ville gerne have opklaret funktionerne i dette apparat, og det fik han grundig hjælp til.
Debat: IC3-toget er dansk design, når det er bedst
Funktion, produktion og design skal gå hånd i hånd, hvis man vil skabe langtidsholdbare og mindeværdige produkter.
Bagsiden: Morsestil afslører catfish
Efter Bagsidens nylige artikler om morseapparater og telegraf-chat – kaldet Kjæp – er der indløbet endnu et par elektroniske telegrammer i vores indbakke, som I ikke skal snydes for. Den fø…
Fremtidens tog er fundet: Franske Alstom vinder kontrakten på IC4’s afløser
Regional- og intercitytoget Coradia Stream har en topfart på 200 km/t i timen og er indkøbt af blandt andet hollandske, italienske og tyske togselskaber.
Stadler, Alstom, Bombardier eller Siemens? I dag offentliggør DSB fremtidens tog
Efter en årelang proces offentliggør togselskabet i eftermiddag en kæmpekontrakt på 100 elektriske togsæt, der skal erstatte IC4 og IC3
Glad DSB-mand om fremtidens tog: »Jeg er overrasket over, at de kører så godt«
Bortset fra en enkelt stærkt irriterende fejl, er DSB glade for de nye Vectron-lokomotiver, som snart erstatter det forurenende Litra ME.
Gamle signaler får DSB’s nye Vectron-lokomotiver til at fareopbremse
I perioder har fejlen, der kræver en fuld reboot af lokomotivet, optrådt flere gange om dagen. Med softwareopdatering er antallet af opbremsninger mere end halveret.
Vedligeholdelse tredobler prisen på Danmarks nye eltog
Hverken Alstom eller DSB vil endnu officielt ud med, hvad prisen for vedligeholdelse af Danmarks nye eltog løber op i. Ifølge Ingeniørens oplysninger drejer det sig om et tocifret milliardbeløb.