Konsulentbistand for 2,3 millioner fangede ikke eklatante budgetfejl i Ringsted
Opsigtsvækkende fejl i budgettet førte til, at ombygningen af Ringsted Station blev fordyret med 118 procent, selv om myndighederne købte konsulentbistand fra tre forskellige virksomheder.
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Ministerium efter budgetfejl på 118 procent: »Det er svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.
Ministerium efter budget-fejl på 118 pct: »Det svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.
Miseren om Ringsted Station – her får du overblikket
Ingeniøren har over de seneste uger afdækket et usædvanligt forløb i ombygningen af Ringsted Station, som er blevet fordyret med 118 pct. Og må gøres om inden for få år.
GRAFIK: Sådan skal udrulningen af ERTMS forløbe
Som det første sted i Danmark kører togene mellem Frederikshavn og Lindholm nu på det digitale signalsystem ERTMS. Nu følger en række kritiske deadlines, som skal holde, hvis det skal lykkes at få systemet i drift over hele landet i 2030.
Næste strækning med S-togenes nye signalsystem bliver først klar i 2019
Den planlagte indvielse af det nye digitale signalsystem mellem Jægersborg, Klampenborg, Svanemøllen og Ryparken må udskydes til næste år.
Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«
Efter næsten tre år med fejl i S-togenes nye signalsystem er lokomotivførerne ikke længere trygge ved det nye system.
S-tog kører med konstant sikkerhedsadvarsel
På første strækning med det nye signalsystem kører togene efter to år stadig med nedsat hastighed, og computere skal genstartes konstant. Senest er togene ramt af sikkerhedskritisk fejl.
Big data skal forudsige fejl på sporskifter
Big data og statistiske metoder skal gøre vedligehold af sporskifter mere effektivt og i sidste ende billigere for Banedanmark.