Ministerium efter budget-fejl på 118 pct: »Det svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.
Miseren om Ringsted Station – her får du overblikket
Ingeniøren har over de seneste uger afdækket et usædvanligt forløb i ombygningen af Ringsted Station, som er blevet fordyret med 118 pct. Og må gøres om inden for få år.
Ringstedbanen får den dårligst mulige tilslutning for at spare penge her og nu
Der spares 200 millioner kroner lige nu. Men det koster en samfundsøkonomisk gevinst på over en milliard kroner.
Ugens debat: Hvem har skylden for passagerflugten fra DSB?
Som Ingeniøren fortalte i sidste uge, er den danske togtransport for første gang i nyere tid faldet over en længere periode. Kun i hovedstadsområdet går det den anden vej, for her er trængslen på vejene så stor, at folk trods alt foretrækker toget. På ing.dk var der trængsel for at debattere artiklen – og DSB fik ikke mange pæne ord i den anledning.
Ombygning af Ringsted Station voldsomt underbudgetteret: Fordyret med 118 procent
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Løftebrud på Ringstedbanen: Åbner med kun to afgange i timen
Der vil først køre mere end to tog i timen på strækningen tidligst i midten af 2020.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
Big data skal forudsige fejl på sporskifter
Big data og statistiske metoder skal gøre vedligehold af sporskifter mere effektivt og i sidste ende billigere for Banedanmark.
Spøgelsesbane: Signalkaos lægger nye spor øde et halvt år
Transportminister og Banedanmark fremhæver, at jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men prisen er, at der slet ikke kører tog på banen i det første halve år, efter den er bygget færdig.