CES i Las Vegas: Din næste bil købes på nettet Corona har sat en stopper for festlighederne i Las Vegas. Men måske er det bare en forsmag på fremtiden, hvor vi ikke længere går til biludstillinger og til den lokale bilforhandler, men køber det hele på nettet.
Chipkrisen giver elbiler et forspring – fossilbiler ryger bag i køen Mangel på mikrochips giver markant opbremsning i salget af biler i Danmark. Men lidt uventet kan chipkrisen samtidig komme til at fremskynde overgangen til elbiler, selvom også de trues af usikre forsyninger af metaller og sjældne jordarter til batterier.
LEDER: Lad 2022 blive året for en sammenhængende klimaplan 2021 er ved at rinde ud, og selvom det blev mere coronapræget, end vi havde håbet på, da vi gik ud af pandemiens første år, så fik klimaet igen plads på den politiske dagsorden. Flere udskud…
KRONIK: Stop bashing af hybridbiler. De er en god trædesten Kim Haagensen, civilingeniør, kemi, WSP Danmark A/S Illus.: Privatfoto Min Kuga PHEV 2021 ‘ramte’ første milepæl på 10.000 km, samtidig med at Ingeniøren bragte endnu en artik…
Ugens debat: Skal der sættes strøm til vejene? Som Ingeniøren skrev i seneste udgave, er der forsøg i gang med strømforsyning af elektriske lastbiler på motorvejene. Idéen affødte debat blandt læserne på ing.dk, som ikke var helt vilde med den.
Batteriet på dette elektriske fly lover godt for el-biler og smartphones - recordere.dk Rolls-Royces nye fly-prototype tog en jomfrurejse på blot 15 minutter. Men det var nok til at demonstrere, at el-fly ikke er nogen feberdrøm. Når du hører navnet Rolls-Royce, så er det næppe elektriske fly, du først tænker på. Det er snarere noget med håndbyggede elektriske luksuskøretøjer i en prisklasse, hvor man ofte skal hedde Dronning […]
Hyundai satser alt på brændselsceller Den koreanske bilproducent har en ambitiøs plan for brint til både transport, i bygninger og som nødstrømsanlæg i industrien.
GM kalder alle elektriske Chevy Bolt-modeller tilbage En fejl på batteriet i elbilen Chevy Bolt har ført til, at GM tilbagekalder alle modeller produceret mellem 2019 og 2022. Det kan komme til at koste bilproducenten 11 milliarder kroner.