Spørg Fagfolket: Hvorfor står vindmøllerne stille i stormen?
En læser undrer sig over, hvorfor vindmøllerne knap bevæger sig, når det stormer udenfor. Det er der en helt simpel forklaring på, fortæller vindmøllepionér Henrik Stiesdal.
Om fire år skal der lagres CO2 i Nordsøen: Professor er skeptisk
Regeringen får ros for ny strategi, der skal gøre det muligt at fange og lagre CO2 i 2025. Ekspert tror dog ikke, teknologien kan være på plads så hurtigt.
KRONIK: Stop bashing af hybridbiler. De er en god trædesten
Kim Haagensen, civilingeniør, kemi, WSP Danmark A/S Illus.: Privatfoto Min Kuga PHEV 2021 ‘ramte’ første milepæl på 10.000 km, samtidig med at Ingeniøren bragte endnu en artik…
Britisk klimapartnerskab på vej med passagerfly på flydende brint
En britisk pendant til de danske klimapartnerskaber mellem offentlig og privat virksomhed har resulteret i konceptudviklingen af et passagerfly med navnet FlyZero.
Regeringens finans-vagthund vil fjerne bilregistreringsafgiften
Trængsel og forurening i byerne skal til livs med en omlægning af kørselsafgifterne, hvor det bliver dyrt at køre i byen, men billigere på landet, lyder anbefalingen fra Det Miljøøkonomiske Råd.
Replik fra biogasbranchen: Ingeniøren fordrejer biogassens klimaeffekt
Ingeniøren efterlader i sin artikel den 26. november på ing.dk det helt fejlagtige indtryk, at klimaeffekten af den danske biogasproduktion er tvivlsom. Igennem hele artiklen er der fokus på met…
0 ud af 88 nye projekter i plastindustrien er grønne
88 nye projekter fra verdens største plastvirksomheder er blevet igangsat mellem 2012 og 2019, men ingen af dem kan betegnes som grønne.
Den sønderjyske frontløber og en verdensberømt ø: Her er tre kommuner, der har indtaget den grønne førertrøje
På Samsø bruger de udelukkende vedvarende energi.
DAGBOG FRA COP26: Når ingeniører mødes, bliver COPen konkret
COP’en første uge er veloverstået, hvor jeg har tilbragt en del timer med ingeniører fra mange lande. Ingeniører, der på mange forskellige måder arbejder med klimaløsninger. Torsdag var je…
Spørg Fagfolket: Hvorfor lader Kombardo ikke bornholmerbusserne stå i Ystad?
Hvorfor sejler Kombardo de forurenende busser hele vejen til Bornholm og tilbage igen i stedet for at lade passagerne gå de sidste 300 meter fra færgen til Rønne? Det svarer Molslinjen på.