Anden gang på en måned: Afsporing ved Horsens Station udløser trafikkaos
Størstedelen af et IC3-togsæt røg af sporet nord for Horsens Station i nat.
1 km. kabelrør bugseret gennem Københavns havn - i et stykke
Kabelrøret skal forbinde en af Banedanmarks nye fordelingsstationer med H.C Ørstedværket, der skal levere strømmen til fremtidens eldrevne tog.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Danmark og Slesvig-Holsten vil samarbejde om at køre brinttog
Den danske transportminister har indgået en aftale med sin kollega fra den tyske delstat om at undersøge, om der kan køre brinttog på strækningen mellem Esbjerg og tyske Nibøl.
Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk
Det blev uventet dyrt at beskytte de eksisterende signaler langs jernbanen mod magnetfelter fra nye køreledninger. Det problem har sendt Banedanmark i tænkeboks og nu risikerer pendlerne i Nordvestsjælland at vente længe på nye lokomotiver.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Kun to bud på signalsystemets plan B: Derfor steg prisen med 138 pct.
100 millioner kr. forventede Banedanmark, at det ville koste at beskytte de gamle signaler mellem Roskilde og Holbæk mod magnetfelter fra køreledninger. Men foreløbig laveste bud lyder 238 mio. kr.
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Fire togproducenter i spil til at levere Danmarks nye eltog
Efter grønt lys fra Folketinget til at bruge 11 milliarder kroner på 100 nye elektriske togsæt har DSB nu prækvalificeret fire leverandører. DSB håber på at sætte de første nye togsæt i passagerdrift i 2024.
Ugens debat: Hvem har skylden for passagerflugten fra DSB?
Som Ingeniøren fortalte i sidste uge, er den danske togtransport for første gang i nyere tid faldet over en længere periode. Kun i hovedstadsområdet går det den anden vej, for her er trængslen på vejene så stor, at folk trods alt foretrækker toget. På ing.dk var der trængsel for at debattere artiklen – og DSB fik ikke mange pæne ord i den anledning.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.