EU på vej med nye og strengere regler for batterier i biler og elektronik
En langt større del af batterierne i elektronik og elbiler skal genanvendes.
SYNSPUNKT Er grøn brint virkelig grøn?
Når man hører brintentusiaster debattere, får man indtryk af at brint i sig selv er godt for klimaet – jo mere brint jo bedre. Men er grøn brint altid grønt og godt for klimaet? Svaret er de…
Den nye regering har lagt planer for ’vor generations største udfordring’: Her er 5 nedslag for klimapolitikken
Hvad vil den nye regering på det grønne område? Se de vigtigste punkter her.
LEDER Vi overser de usexede teknologier i den grønne omstilling
EU’s beslutning om stop for salg af fossile biler i 2035 er helt rigtig, men vil føre til millioner af nye elbiler de kommende år i den europæiske bilpark. Det faktum, at der skal skaffes mill…
Vindmøller, solceller og elbiler forhindrer CO2-udledningen i at stikke af i år
I 2021 steg CO2-udledningen med knap fire procent, men i år ser det langt bedre ud, lyder det fra Det Internationale Energiagentur.
Nyt ladekort virker på tværs af operatører
Et nyt ladekort til elbiler kan bruges med omkring 90 procent af alle ladestandere herhjemme – og 275.000 rundt om i EU.
Solcelledrevet bil klar til produktion: Kan nøjes med opladning hver anden måned
Solcellebil der kan køre op til 70 km uden opladning, skal nu produceres i knap 1000 eksemplarer.
Fik du læst det? Sommersøndage i selskab med det bedste fra dit mediehus
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, så du sommeren igennem modtager et eksklusivt udvalg af mindeværdige artikler.
Ugens debat: Brug for ny ladestruktur
Fra 2035 er det slut med at købe nye benzin- og dieselbiler, i EU, derefter kan vi kun finde ‘nulemissionsbiler’ hos forhandlerne. Ing.dk-læserne var enige om, at mange børnesygdomme skal ryddes af vejen, før elbilen kan overtage markedet. Mindre var enigheden om, hvorvidt man så skal købe en benzinbil i sidste øjeblik.
PODCAST: Derfor skal vi alle køre i elbiler om 13 år
Alle nyproducerede biler skal være emissionsfri i 2035, har EU-parlamentet netop besluttet. I ugens Transformator spørger vi, hvorfor EU ikke bare kan lade markedet bestemme, og fortæller også historien om telegrafonen og de utallige fejlslagne danske it-projekter.
CO2 fra biler i EU stiger: Elbiler kan ikke alene sikre grøn vejtransport
Ifølge Det Europæiske Miljøagentur er det nødvendigt at mindske antallet af lastbiler og personbiler i EU, hvis vi skal nå de europæiske klimamål.
Nye regler skal sænke partikelsvineri fra bilers bremser
Et nyt EU-regulativ kommer til at have fokus på partikelforurening, der bliver udledt af bremser på køretøjer.
Ugens debat: Hvorfor ikke lægge solceller på alle offentlige bygninger?
»Solenergi er essentielt for at kunne gøre EU uafhængig af russisk naturgas,« skriver EU-Kommissionen i en ny plan, der foreslår, at alle egnede offentlige bygninger har solceller installeret på taget inden 2025. Læserne på ing.dk diskuterede tidligere på året solceller på alt nybyggeri. Når det gælder offentligt byggeri, er læserne enige: Sæt i gang.
Elbilproduktionen kommer ikke til at mangle vigtige batteri-metaller i nærmeste fremtid
Men industrien såvel som EU bør skride til handling, for Europa er sårbar overfor forsyningspresset.
Tyskland indfører QR-kode på EV-batteriers metaller og genbrugshistorie
Et konsortium af tyske bil- og batteriproducenter er gået sammen om at udvikle en ‘batteri-historik’, der kan spore batteriers indhold og klimaaftryk.