ANALYSE: Dieselskandalens 3-års jubilæum - hvad har vi lært?
Fronterne mellem de europæiske bilproducenter og miljøorganisationer er stadig trukket skarpt op, når det gælder NOx-emission. Så hvad er der egentlig sket her tre år efter, at dieselskandalen rullede?
NOx-fix til nye Skodaer gjorde blot problemet værre
Ny EU-rapport viser, at en diesel-Skoda med det teknologi-fix, som skulle gøre bilene lovlige, udsender mere NOx end før den blev opgraderet.
Færre og færre virksomheder producerer flere og flere køretøjer
På vegne af konkurrerende firmaer står én fabrikant i dag for hovedparten af al elektronik. Snart anvender Apple, Uber og Google de gamle bilproducenter til ligeledes at stå for produktionen for fremtidens biler, spår forskere.
Miljøtjek: Er diesel værre end benzin?
Dieselbilen er kommet i modvind den senere tid. Men med nye og strengere europæiske krav nærmer miljøpåvirkningen sig i højere grad benzinbiler.
Bilfabrikkerne igen fanget i at fifle med test: Nu blæser de forbruget op
EU-Kommissionen har taget bilindustrien i nye krumspring: Nu øges bilernes forbrug i test bevidst. Dermed kan de slippe lettere gennem fremtidige krav om at reducere det igen.
Tysk myndighed tjekkede VW’s diesel-opgradering med laptop fra … VW! - Ingeniøren
Den tyske myndighed KBA, der godkender motorkøretøjer, benyttede en computer med specielle funktioner fra Volkswagen selv til at regne ud, om snyd-dieselbiler blev renere med ny software.
Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler - Ingeniøren
Tysk anklager mener, at Daimler benyttede nøjagtigt samme metode som Volkswagen og fik software til at skrue op for NOx-rensningen under test. I den virkelige verden er rensningen kun halvt så effektiv.