Tyskland investerer 60 mia. kroner i brintprojekter
Mens vi i Danmark stadig venter på regeringens brintstrategi, er den tyske regering fast besluttet på brint.
1 km. kabelrør bugseret gennem Københavns havn - i et stykke
Kabelrøret skal forbinde en af Banedanmarks nye fordelingsstationer med H.C Ørstedværket, der skal levere strømmen til fremtidens eldrevne tog.
Kronik: Fangst og lagring af CO2 er kendt og afprøvet teknologi
Henrik O. Madsen er bestyrelsesformand i Aker Carbon Capture, og Johan Byskov Svendsen er leder af forretningsudvikling i Ineos Oil and Gas Denmark Illustration: Privatfoto Regeringens…
Teknologihistorie: Motorvejsnettet blev projekteret i 1936
Entreprenørernes fremsynede rapport med forslag til landsdækkende motorveje og broer over Storebælt og Øresund kan nu læses i Ingeniørenes Danmarkshistorie.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Danmark og Slesvig-Holsten vil samarbejde om at køre brinttog
Den danske transportminister har indgået en aftale med sin kollega fra den tyske delstat om at undersøge, om der kan køre brinttog på strækningen mellem Esbjerg og tyske Nibøl.
Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering
Banedanmark har sammen med leverandøren Thales udarbejdet den første skitse til en ny plan B, hvis signalprogrammet fejler. Det går ud på at sætte et halvt, digitaliseret system op i Jylland i stedet for at beskytte de gamle signaler. Det har ingen prøvet tidligere.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Løsrevet lastbiltrailer ramte ulykkestoget på Storebælt
Skaderne på det havarerede IC4-tog på Storebæltsbroen blev især forårsaget af en lastbilstrailer, der rev sig løs, oplyser havariundersøger.
Kronik: Genopliv de danske fragtskibe
Hans Elfelt Bonnesen er journalist og forfatter Illustration: Privatfoto Under mine ferieophold på Nordsamsø går jeg ofte ned til havskrænten. Den ligger 200 meter fra sommerhuset,…
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Ugens debat: Hvem har skylden for passagerflugten fra DSB?
Som Ingeniøren fortalte i sidste uge, er den danske togtransport for første gang i nyere tid faldet over en længere periode. Kun i hovedstadsområdet går det den anden vej, for her er trængslen på vejene så stor, at folk trods alt foretrækker toget. På ing.dk var der trængsel for at debattere artiklen – og DSB fik ikke mange pæne ord i den anledning.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.