Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Spørg Fagfolket: Hvorfor er fuger så svære at rengøre?
En læser er træt af, at det skal være så svært at rengøre fuger, hvis ikke de samtidig skal være miljøskadelige. Produktchef i LIP giver et overblik.
Industriens plan: Sådan skærer vi 65 pct. af Danmarks CO2-udslip
Flere vindmøller til lands og til vands, tilskud til at grøn omstilling af virksomhederne og et nationalt center for energilagring er mellem ingredienserne.
Forskere gør nyt forsøg: Her er forbrændingsmotoren uden knastaksel
Schweiziske forskere har udviklet en forbrændingsmotor, hvor ventilernes bevægelse styres af hydrauliske aktuatorer. Ved lav last skulle det spare 20 procent af brændstoffet. Andre har forsøgt, men endnu er ingen motorer nået ud i industrien.
Drømmer du om at klappe en levende mammut? Du skal (nok) kun vente ti år
Genteknologien Crispr puster liv i uddøde dyrearter.
Scandlines-færge skal sejle med rotorsejl
Færgen mellem Gedser og Rostock får rotorsejl, der udnytter Magnus-effekten til at skabe fremdrift og reducerer CO2-udledningen.
Ekspert: Elbilen er dårlig for klimaet
Her og nu er en hybridbil bedre for miljøet end elbilen, hævder den amerikanske ekspert, der afslørede Volkswagens dieselskandale.
Indlægget Ekspert: Elbilen er dårlig for klimaet blev først udgivet på iNPUT.
…
Analyse: Om to år kan du vælge mellem knap 100 elbiler
I 2021 vil der være 92 rene elbiler og 118 hybridmodeller på markedet i Europa, forudser miljøorganisation.
Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa
Snedækkede fjeldsider og kold luft gør, at solcellerne på Svalbard gør solcellerne effektive selv i en lufthavn i Arktis.