100.000 Roskilde-gæster ufrivillige deltagere i kæmpe kommercielt Big Data-projektData om vejr, musikdownloads og madsalg på en festival kan forhindre madspild men også sikre mersalg. Deltagerne på Roskilde indgik sidste år i stort GPS-tracking- og dataindsamlingsprojekt.. .
Snowden involveret i Roskildes privacy prankSkiltene, der orienterede om festivalens datapolitik, var en del af et kunstværk fra kunstnergruppen The Yes Men.…
Med datafordningen på vej: Virksomheder tager ikke logning alvorligt nokMange virksomheder har ikke styr på, hvilke ansatte har set bestemt data. Det kan koste dyrt under den kommende dataforordning, advarer eksperter. .
Roskilde Festivals tele-partner: Nej, vi udleverer ikke mobiloplysningerTeleselskabet 3 er ‘ekslusiv-partner’ på Roskilde Festival, og nu må selskabet afvise, at oplysninger om deltagernes mobilbrug bliver udleveret til festivalen.…
Efter storm af kritik: EU og USA strammer datapagt op og lover Privacy-vagthund i USAUSA har præciseret reglerne i den nye dataoverførselsaftale EU-US Privacy Shield og gjort det klart, hvornår efterretningstjenesterne kan få adgang til de data, som sendes over Atlanten.…
Roskilde Festival vækker harme med datapolitik - med Snowden på programmetPlakater på Roskilde Festival orienterer om en datapolitik, der indebærer indsamling af oplysninger om telefonopkald. Det ligner dog en kæk reklame for festivalens indslag med Edward Snowden.. .
Private skyer sikrer følsomme data på Risø-supercomputerSupercomputeren Computerome på Risø lægger plads til følsomme persondata, og derfor er den ikke helt som andre supercomputere.…
Bør du gøre som Mark Zuckerberg og sætte et klistermærke for webcamet?Mark Zuckerberg tager tilsyneladende ingen chancer, men har sat et klistermærke over sin bærbare computers webcam.…
Aarhusiansk forsker udvikler metode til stærkere brugeranonymitet på net og appAngreb mod vores private identifikation er et stigende problem. Men der er nye metoder til at sikre os på vej.. .
1000 industrifolk, forskere og embedsfolk: Vi skal have mere kontrol over forretningsbrug af vores dataVirksomheder kan i dag alt for frit indsamle og analysere på en masse data uden at specificere præcis, hvad data skulle bruges til. Det skal der laves om på, mener en række fagfolk på området.. .