Der skal turbo p it-projekterne: CIO vil have lsningerne leveret p f dage
DSB’s CIO, Martin Brjesson, har modellen ‘Fast IT’ verst p agendaen for 2016. Her forklarer han, hvorfor og hvordan stadig flere it-lsninger skal kunne leveres i lbet af ganske f dage.. .
It-chef i DSB: Kun én medarbejder har adgang til omstridt billeddatabase fra grænsekontrol
DSB svarer i dette ekskusive interview med DSBs it-chef igen på en del af spekulationerne omkring tvivlsom it-sikkerhed ved den database, som gemmer på tusindvis af billeder af passagerers pas og andet billed-ID.…
Hackerangreb mod it-leverandør bag app til DSB’s grænsekontrol
Ukendte hackere har kompromitteret en testside til den app, som DSB bruger til at scanne og uploade billeder af folks pas, når de rejser til Sverige. Angrebet er »uden afgørende betydning«, ifølge leverandøren.. .
iPhones og Samsung-telefoner indsamler billeder af dit pas, når du rejser til Sverige
DSB bruger angiveligt en særlig app fra selskabet MobilePeople til at registrere ID-dokumenter på rejsende fra København til Sverige. Hverken DSB eller leverandøren vil uddybe it-sikkerheden i setuppet udover, at det »overholder loven«.. .
7.000 iPhones og iPads i brug hos DSB: Sdan griber it-organisationen det an
Med omkring 7.000 iOS-enheder i spil hos medarbejderne, krver den mobile platform et srligt fokus hos it-organisationen i DSB. Se her, hvordan organisationen griber det an.. .
Blog: DSB ID kontrol, cloud og iPhone
Lad mig med det samme understrege at jeg ikke har været indblandet i udviklingen af app eller har andre oplysninger end de idag offentliggjorte.
Warning work in progress, er stadig ved at tilføje, men tænker folk allerede nu kan have glæde af at læse de første afsnit. YMMV.
Godt nytår - ID kont…. .
13. september knækkede en aksel på ME 1532
Allerede i september oplevede DSB problemer med ME-togenes aksler. Fordi lokomotivet ikke kunne køres på værksted, var DSB to måneder om at finde ud af, at en aksel var knækket.
Eltogsaftale svækker DSB: »En betydelig risiko for togdriften,« mener kritikere
Når togproducenten selv skal stå for reparation og vedligeholdelse af tog, betyder det, at DSB mister en masse ekspertise. Det er en bestræbelse på at tvinge DSB ud, mener Enhedslistens transportordfører.
Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted
Pendlerne risikerer måneder med færre tog: Halvdelen af akslerne på DSB’s ME-lokomotiver kan ikke umiddelbart repareres, og DSB har kun nye aksler til fire lokomotiver.
Hør ugens podcast om dobbeltdækkervogne og vikingeskibe
Ingeniørens ugentlige podcast, Transformator, handler denne gang om DSB’s dobbeltdækkervogne, hvor installationen af det nye signalsystem kan give nye forsinkelser. Vi skal også en tur på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor de skrøbelige gamle Skuldelevskibe skal flyttes meget, meget forsigtigt.
Generalprøven på fremtidens tog: Kun én ud af tre leverandører bød på DSB’s lokomotiver
To ud af de tre leverandører, som DSB inviterede til at komme med et bud på danskernes nye lokomotiver, endte med at trække sig, så Siemens var alene om at byde. Intet problem, så længe buddet er godt, mener DSB.
DSB annullerer afgørende del af kæmpe WiFi-udbud på grund af simpel tastefejl: “En enormt ærgerlig fejl,” lyder det fra DSB
En kendelse fra Klagenævnet for Udbud får DSB til at annullere afgørende del af kæmpe WiFi-udbud. Årsagen er en simpel tastefejl i udbudsmaterialet, hvor der manglede et enkelt ord. “En enormt ærgerlig fejl,” lyder det fra DSB.
DSB: Det er da enormt irriterende at vores WiFi-udbud skal gå om
Det er kommet bag på DSB, at Klagenævnet for Udbud har besluttet, at dele af udbud skal gå. Nu skal selskabet gennem hele udbudsprocessen igen. “Det er da enormt irriterende,” siger DSB.
WiFi i danske tog bliver yderligere forsinket - nu først klar i slutningen af 2019
DSB’s har arbejdet med at få implementeret WiFi i de danske tog i 13 år. Med annullering af en væsentlig del af et kæmpeudbud bliver projektet yderligere forsinket.
DSB’s kvaler med de gamle dieseltrækkere fortsætter: Også tandhjulene er uden for tolerance
Det lykkedes end ikke DSB at holde sig eget mål om at få 13 af de 33 ME-lokomotiver klar efter påske, for nu viser der sig ikke kun at være revner i hjulakslerne. Også de tandhjul, der sidder på akslerne, har sat sig for meget.