Trods oprustning på værkstedet: IC4 er stadig DSB’s ustabile bundskraber - Ingeniøren
DSB droppede sidste år alle overflødige forbedringer af IC4 og satte alt ind på at forbedre togets driftsstabilitet, men udviklingen er gået den modsatte vej. IC4 er stadig hjemsøgt af de samme problemer med døre og motorer, som det var ved leveringen i 2009.
Løsrevne IC4-pumper skaber stadig problemer for DSB - Ingeniøren
Arbejdet med at forhindre hydraulikpumperne på IC4 i igen at rive sig løs og falde ned på skinnerne under kørslen betyder, at DSB ikke kan sende nok IC4-tog i drift. DSB har fundet en løsning, men problemet er først endeligt løst i 2019.
‘Amatørfejl’ pumpede smøreolie ind i IC4-motorer, der brændte varme - Ingeniøren
DSB har været tvunget til at afmontere de pumper, som automatisk har fyldt smøreolie på IC4-togenes motorer. En banal fejl på anlægget har ført til, at motorerne kørte med alt for høje omdrejninger og var med til at rive hydraulikpumper løs.
13. september knækkede en aksel på ME 1532
Allerede i september oplevede DSB problemer med ME-togenes aksler. Fordi lokomotivet ikke kunne køres på værksted, var DSB to måneder om at finde ud af, at en aksel var knækket.
Eltogsaftale svækker DSB: »En betydelig risiko for togdriften,« mener kritikere
Når togproducenten selv skal stå for reparation og vedligeholdelse af tog, betyder det, at DSB mister en masse ekspertise. Det er en bestræbelse på at tvinge DSB ud, mener Enhedslistens transportordfører.
Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted
Pendlerne risikerer måneder med færre tog: Halvdelen af akslerne på DSB’s ME-lokomotiver kan ikke umiddelbart repareres, og DSB har kun nye aksler til fire lokomotiver.
Hør ugens podcast om dobbeltdækkervogne og vikingeskibe
Ingeniørens ugentlige podcast, Transformator, handler denne gang om DSB’s dobbeltdækkervogne, hvor installationen af det nye signalsystem kan give nye forsinkelser. Vi skal også en tur på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, hvor de skrøbelige gamle Skuldelevskibe skal flyttes meget, meget forsigtigt.
Generalprøven på fremtidens tog: Kun én ud af tre leverandører bød på DSB’s lokomotiver
To ud af de tre leverandører, som DSB inviterede til at komme med et bud på danskernes nye lokomotiver, endte med at trække sig, så Siemens var alene om at byde. Intet problem, så længe buddet er godt, mener DSB.
DSB annullerer afgørende del af kæmpe WiFi-udbud på grund af simpel tastefejl: “En enormt ærgerlig fejl,” lyder det fra DSB
En kendelse fra Klagenævnet for Udbud får DSB til at annullere afgørende del af kæmpe WiFi-udbud. Årsagen er en simpel tastefejl i udbudsmaterialet, hvor der manglede et enkelt ord. “En enormt ærgerlig fejl,” lyder det fra DSB.
DSB: Det er da enormt irriterende at vores WiFi-udbud skal gå om
Det er kommet bag på DSB, at Klagenævnet for Udbud har besluttet, at dele af udbud skal gå. Nu skal selskabet gennem hele udbudsprocessen igen. “Det er da enormt irriterende,” siger DSB.
WiFi i danske tog bliver yderligere forsinket - nu først klar i slutningen af 2019
DSB’s har arbejdet med at få implementeret WiFi i de danske tog i 13 år. Med annullering af en væsentlig del af et kæmpeudbud bliver projektet yderligere forsinket.
DSB’s kvaler med de gamle dieseltrækkere fortsætter: Også tandhjulene er uden for tolerance
Det lykkedes end ikke DSB at holde sig eget mål om at få 13 af de 33 ME-lokomotiver klar efter påske, for nu viser der sig ikke kun at være revner i hjulakslerne. Også de tandhjul, der sidder på akslerne, har sat sig for meget.
CIO Michael Moesgaards store it-plan skal sikre DSB besparelser for to milliarder kroner om året: “Vi er nødt til at få bulldozet de gamle systemer og få konsolideret vores ting”
Interview: It spiller en afgørende rolle i DSB’s plan om at spare fire milliarder krioner om året i fremtiden. Det kræver heftige it-investeringer på 750 millioner kroner om året. Her er CIO Michael Moesgaards store it-plan for DSB. “Vi er nødt til at få bulldozet de gamle systemer og få konsolideret vores ting,” siger han.
Apps fra DSB og Folketinget sendte oplysninger til Google
Offentlige institutioner og virksomheder lukker hullet, efter at Jyllands-Posten har påvist mulig datahøst.
Politikere kan glemme alt om hyldevarer: Alle eltog skal skræddersys til danske forhold
Belært af IC4-sagen vil politikerne have hyldevarer, når Danmark skal købe elektriske tog til 11 mia. kroner, mens DSB ønsker sig tog, der både kan bruges som regionaltog og intercitytog. Ingeniøren har besøgt en togfabrik i Schweiz for at tale om, hvad det betyder.