Banedanmark sagde nej til flere opfordringer om at sikre tog til halvtom Ringstedbane
Allerede for to år siden henvendte Bombardier, der leverer sikringsanlæg, sig første gang til Banedanmark med et projekt om at garantere tog på den nye jernbane fra København til Ringsted. Men både dengang og senere blev leverandøren afvist.
SAS-hotellet skyder i vejret
Byggeriet af SAS-huset midt i København er nu nået til 19. etage ud af 22. Det tager otte-ni dage at opføre en etage afhængig af vejret.
Rigsrevisionen skal kulegrave grundlaget for jernbanens nye signaler
Formanden for statsrevisorerne vil på baggrund af Ingeniørens artikler have undersøgt de oplysninger, som Banedanmark præsenterede politikerne for, da de i 2009 vedtog at udskifte samtlige signaler langs de danske skinner for 20 mia. kr.
Jyske landsbyer har hurtigere internet end rige kommuner i Nordsjælland
Mange jyske landsbyer er rykket op i den digitale superliga, mens velhavende kommuner nord for København slås med særdeles langsomme internetforbindelser.
Pris for at gøre ét lokomotiv klar til nye signaler: Op til syv mio. kr.
Det er så dyrt at ombygge Europas tog, så de kan køre med det nye signalsystem ERTMS, at Banedanmark i januar undervurderede omkostningerne markant, viser revisionsrapport.
Banedanmark undlod at opkræve bøder for to års forsinkelse af nyt signalsystem
Banedanmark har ret til at opkræve bøder fra entreprenørerne oven på de store forsinkelser i den landsdækkende signaludskiftning, men har undladt at gøre det for ikke at »flytte fokus fra et konstruktivt samarbejde«, viser centrale dokumenter.
Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler
Danmark kommer til at stå alene med risikoen ved EU’s nye digitale signalsystem, mens andre lande holder igen. Banedanmark lovede ellers politikerne velafprøvet teknologi i det 20 milliarder kroner dyre projekt.
Signalkaos: Nu overvejer Banedanmark at sætte lokomotivet i midten
Det bliver voldsomt dyrt og besværligt at ombygge DSB’s gamle lokomotiver med nyt signalsystem. Derfor overvejer Banedanmark helt utraditionelt at sætte lokomotiverne i midten af dobbeltdækkervognene.
Nystartet firma vil hjælpe de GDPR-kunder, der ikke har råd til topadvokater
GDPR og frygten for de store bøder har affødt en hel branche for konsulenter, der kan levere den eftertragtede “compliance”. Et lille, nystartet firma i København vil kapre de kunder, der ikke har råd til dyre advokater.
Anna, Ade, Isabell og Silvia vinder stor hackathon med smart ide: En app der kan anvendes af analfabeter - og folk på alle sprog
Reportage: En stor gruppe unge mennesker fra det københavnske startup-miljø kæmpede i denne weekend om at finde en innovativ løsning, der kan hjælpe kvinder i den tredje verden.
Professor forklarer Banedanmarks signal-suppedas: »If you are in trouble, then double«
Adfærdspsykologien gør, at ordsproget for store projekter som signalprogrammet for let bliver: ‘If you are in trouble, then double’. Det burde snarere lyde: 'If you are in shit, then quit.’
Banedanmark finder det »besynderligt« at have ansvar for nye signalcomputere i togene
Banedanmark har ansvaret for, at nye computere bliver bygget ind i de danske tog – også selv om DSB, Arriva og de regionale operatører ejer togene. Det er projektdirektøren mildt sagt ikke begejstret for, og han beder DSB om at tage større ansvar.
ANALYSE: Signalkaos vender jernbanens planer på hovedet – ekstraregning venter
En række faktorer peger i retning af, at Banedanmark bliver nødt til at sætte dele af signalprojektet på hold og æde ekstraomkostninger til at beskytte de eksisterende signaler mod elektromagnetisk stråling fra køreledninger.
Kystbanetog påkører Banedanmark-gravemaskine
I morges ramponerede et kystbanetog en gravemaskine mellem Skodsborg og Klampenborg. Det vides endnu ikke, hvad der førte til ulykken. Passagerer er kørt på hospitalet, men ingen er kommet alvorligt til skade.
Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet
Politikerne blev præsenteret for en konsulentregning på 1,2 milliarder kroner til at give fjernbanen nye signaler. I praksis blev det mere end tre gange så dyrt, viser aktindsigt.