Banedanmarks konsulentbudget er eksploderet med over fire milliarder. Nu bliver det mørklagt.
Banedanmark konsulentbudget er okset fra 1,6 til 5,8 milliarder og bliver nu ikke offentliggjort.
Banedanmark hemmeligholder konsulentbudget: Er steget med mindst fire milliarder
Det samlede konsulentbudget for signalprogrammet er senest vokset fra 1,6 milliarder kroner til 5,8 milliarder kroner. Banedanmark mørklægger nu konsulentbudgettet, som tidligere været offentliggjort.
10 chefer bag EFI blev forgyldt med bonus for it-skandalen
Både i SKAT, Digitaliseringssstyrelsen og i Sundhedsdatastyrelsen har chefer fået bonus, selv om de ikke har opfyldt aftalte mål, som lå til grund for bonussen.
Banedanmark har udbetalt resultatbonus til direktører trods manglende resultater
Rigsrevisionen kritiserer Banedanmarks udbetaling af resultatløn til syv direktører i signalprogrammet, som ikke har nået de resultater, de bliver belønnet for. En kritik, som bør give røde ører, siger økonomiprofessor.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Spørg Scientariet: Har krumme brokonstruktioner en funktion?
En læser vil gerne vide, om der er tale om ren æstetik, når nogle brokonstruktioner er krumme. Det svarer fagspecialist fra Banedanmark på.
Løftebrud på Ringstedbanen: Åbner med kun to afgange i timen
Der vil først køre mere end to tog i timen på strækningen tidligst i midten af 2020.
Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Ombygning af Ringsted Station voldsomt underbudgetteret: Fordyret med 118 procent
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Styrelse om massiv budgetoverskridelse for Ringsted Station: »Selvfølgelig ikke godt nok«
Regningen for at bygge Ringsted Station sammen med den nye Ringstedbane er mere end fordoblet. Banedanmarks budget »skulle aldrig have fået lov til at ligge til grund for projektet,« siger økonomidirektør.
Ugens debat: Hvem har skylden for passagerflugten fra DSB?
Som Ingeniøren fortalte i sidste uge, er den danske togtransport for første gang i nyere tid faldet over en længere periode. Kun i hovedstadsområdet går det den anden vej, for her er trængslen på vejene så stor, at folk trods alt foretrækker toget. På ing.dk var der trængsel for at debattere artiklen – og DSB fik ikke mange pæne ord i den anledning.
Ringstedbanen får den dårligst mulige tilslutning for at spare penge her og nu
Der spares 200 millioner kroner lige nu. Men det koster en samfundsøkonomisk gevinst på over en milliard kroner.
Statsrevisorer undrer sig over blank afvisning af it-sikkerhedskritik: “Det vil nok falde tilbage, hvis der sker et angreb, som man kunne have beskyttet sig imod”
Statsrevisorerne kan ikke forstå, at Banedanmark og tre andre myndigheder ikke har rettet sig efter Rigsrevisionens anbefalinger for at undgå kritik. Der er tilsyneladende ikke nok respekt for Rigsrevisionen, lyder det fra statsrevisorerne.