Bagsiden: Nytårsknaldsignal Historien fra før sommerferien (15. juni) om fordelene ved asfaltering af vore skinnearealer og brugen af knaldsignaler på jernbaner i gamle dage har affødt en historie fra vor læser i Hvidovre…
Det kølige overblik fra en varm sommer Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
DSB flytter værksted fra København til Næstved Et nybygget lokomotiv- og togvognsværksted i Næstved skal fra 2025 gradvist overtage opgaver fra DSB’s centralværksted i København. Udflytningen skal gøre DSB klar til fremtidens togdrift, lyder det fra DSB’s administrerende direktør.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden« Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Trængslen på vejene er årsag til DSB’s vækst i hovedstaden Intet sted i landet er togdriften så udskældt som i hovedstaden, og intet andet sted går den frem. Årsag: Køerne på vejene er endnu værre, og det siger lidt for meget om danskernes forhold til tog.
Hør ugens podcast: Selvkørende busser og passagerflugt fra DSB Update fra ITS World Congress, hvor det vrimler med selvkørende busser, biler og intelligente trafikløsninger. Og en sørgelig status på DSB’s passagertal, der dykker – undtagen i hovedstaden.