Bagsiden: Nytårsknaldsignal
Historien fra før sommerferien (15. juni) om fordelene ved asfaltering af vore skinnearealer og brugen af knaldsignaler på jernbaner i gamle dage har affødt en historie fra vor læser i Hvidovre…
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.
DSB flytter værksted fra København til Næstved
Et nybygget lokomotiv- og togvognsværksted i Næstved skal fra 2025 gradvist overtage opgaver fra DSB’s centralværksted i København. Udflytningen skal gøre DSB klar til fremtidens togdrift, lyder det fra DSB’s administrerende direktør.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
DSB sætter lokomotiver i begge ender af spritnye tog
Nye tog skal sende passagerer til og fra Tyskland med 200 km/t. Det findes der bare ingen styrevogne til.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
DSB parat med ny løsning på forurening fra forældede ME-lokomotiver
Brændstofdyser og cylinderenheder skal fjerne kræftfremkaldende partikler.
Nu skal de kun køre 75 km: Fjernbusser vil nuppe 250.000 passagerer fra busser og tog
Regeringen og Dansk Folkeparti lemper de afstandskrav, som privatejede selskaber skal leve op til for at køre fjernbusser. Det vil stjæle passagerer fra kollektiv transport, men stort set ikke fjerne biler fra vejene.
Trods baneinvesteringer på 74 milliarder: Passagererne flygter fra DSB
For første gang i nyere tid er den danske togtransport faldet over en længere periode. Vi foretrækker billige biler og bliver svære at lokke tilbage i toget, forudser forskere og politikere.
Trængslen på vejene er årsag til DSB’s vækst i hovedstaden
Intet sted i landet er togdriften så udskældt som i hovedstaden, og intet andet sted går den frem. Årsag: Køerne på vejene er endnu værre, og det siger lidt for meget om danskernes forhold til tog.
Hør ugens podcast: Selvkørende busser og passagerflugt fra DSB
Update fra ITS World Congress, hvor det vrimler med selvkørende busser, biler og intelligente trafikløsninger. Og en sørgelig status på DSB’s passagertal, der dykker – undtagen i hovedstaden.
ANALYSE: Ole Birk tager magten over Rejsekort fra genstridige trafikselskaber
Transportministeren lægger op til et fundamentalt opgør med DSB og de regionale busselskaber, når han vil tvinge dem til at lade private sælge billetter.
Minister om DSB’s passagertab: »Det er ikke et mål i sig selv, at danskerne kører med tog«
Oppositionen kalder det en katastrofe, at togtrafikken falder. Ministeren er klar til at bygge flere veje på bekostning af jernbanen.
Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Ombygning af Ringsted Station voldsomt underbudgetteret: Fordyret med 118 procent
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.