Hitachi kører train as a service i London: “Konceptet ville snildt kunne komme ind i Danmark” Interview: I Sydengland driver Hitachis togdivision konceptet train as a service. Det betyder, at det japanske selskab står for alle led i værdikæden, men selskabet får kun betaling, hvis togene kører til tiden. “Hitachi-tog og train as a service-konceptet ville snildt kunne komme ind i Danmark, hvis der er politisk vilje til at smide alle æg i én kurv,” lyder det fra selskabets danske landechef.
Storage-leverandøren Hitachi kører train as a service-model i Københavns Metro Hitachi er et selskaberne bag det joint venture, der driver Københavns Metro. Selskabet hedder Metro Services, og aflønningen sker blandt andet ud fra en række præstationsbaserede kriterier, der ligner Hitachis engelske train as a service-model.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) åbner for danske train as a service-modeller Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker endnu mere ansvar til togproducenter- og leverandører i Danmark. Det kan åbne op for, at Hitachi i fremtiden kan byde ind med train as a service-konceptet på en række togstrækninger i Danmark. Ministeren kalder det “naturligt”, at “ansvaret for togmateriellets pålidelighed og tilgængelighed i videst muligt omfang overlades til togproducenten.”
Cityringen får nye togsæt i gamle klæder Knap 17 år efter åbningen af første etape, får København atter nye metrotog. Og de ligner til forveksling de gamle. Alligevel er der tale om et helt nyt togsystem. MobilityTech har besøgt Metroselskabet.
Teleoperatører advarer: Ingen mobildækning i Københavns nye metro Der er ingen eller meget dårlig mobildækning på store dele af Københavns nye metrolinje Cityringen, der åbner om 10 dage. Det advarer de fire store teleoperatører i et brev til Metroselskabets ejerskreds.