DSB vil undersøge om covid-19 smitter under Storebælt
Det tager knap fire minutter at køre gennem tunellen under bæltet. I den periode recirkuleres luften i togene for at undgå indsugning af sodpartikler.
1931: M/F Heimdal har vundet alle automobilisters udelte tilfredshed
I utilfredshed med de trange forhold, høje priser og uregelmæssige afgange på Storebælt fik FDM i 1929 bygget en ren bilfærge. Den blev dog overtaget af DSB inden indsættelsen. Læs om den i Ingeniørens artikel fra 1931 om statsbanernes nyere skibsmateriel.
Hvordan bliver S-toget førerløst? DSB kommer med sit bud senere i år
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
1 km. kabelrør bugseret gennem Københavns havn - i et stykke
Kabelrøret skal forbinde en af Banedanmarks nye fordelingsstationer med H.C Ørstedværket, der skal levere strømmen til fremtidens eldrevne tog.
Forskningsprojekt vil teste pakketransport via kollektiv trafik
Danskere skal kunne tage en pakke med under armen og bringe den fra én station til en anden, når de alligevel skal med offentlig transport. DSB og flere kommuner samarbejder med erhvervsforsker i Atkins om den klimavenlige pakketransport.
Bagsiden: En djævelsk ventetid
Forventningens glæde skulle jo være den største – men om det ligefrem er for at glæde passagererne på Næstved station, at DSB annoncerer togafgangen mod Køge via Holme Olstrup 666 minutter…
Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog
Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.
Efter annullering af kæmpe udbud begynder DSB forfra: Klar med 74 millioner kroner til indkøb af nyt system
DSB-CIO Michael Moesgaard måtte for et år siden skotte to centrale udbud til en samlet værdi af 230 millioner kroner. Men nu er DSB klar med 74 millioner kroner i nyt udbud, der skal sikre koncernen et moderne revenue management-system.
Baggrund: Vejen til det førerløse S-tog
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
DSB sætter hangardronninger til salg: 11 “meget velfungerende” IC4-tog søger ny ejer
Alt er relativt, også i togverdenen, lyder det for DSB’s chef for togmateriel, som dog ikke vil tage ansvar for mæglerens glade salgstekst om det italienske skandaletog.
Rigsrevision: DSB´s indsats med at færdigbygge IC4 er tilfredsstillende
DSB har stort set færdiggjort IC4 togene og overholdt den oprindelige bevilling, og dermed afslutter rigsrevisionen sagen. Togene kommer dog aldrig til at erstatte IC3.
Ørsted henter ny it-sikkerhedschef fra DSB
Danmarks største energiselskab, Ørsted, har fået ny CISO, der fremover skal sikre danskerne mod angreb på en del af den kritiske danske infrastruktur.
Ekspert om løs trailer på Storebælt: Umuligt at undgå med den slags vogne
Ifølge en tidligere undersøgelseschef hos DSB er det svært at sikre, at lommevognene er læsset ordenligt. Derfor bør man køre med vogne som bremser, hvis traileren går løs.
Sundhedsstyrelsen sætter foden ned over for DSB: Vi skal ikke rykke tættere sammen
I dag ophævede DSB pladsbilletkrav og forbud mod stående passagerer med henvisning til mundbinds-anbefalingen. Men det er en dårlig ide, mener Søren Brostrøm.
DSB henter ny it-sikkerhedschef fra dansk finanskæmpe
Der er udskiftning på posten som it-sikkerhedschef hos DSB, efter knap et år med en intern afløser på posten siden den tidligere CISO stoppede sidste år.