Gamle ingeniørfif og nye materialer halverer klimabelastning fra broer
Med mindre CO2-belastende cement og gamle designfif som indstøbning af rør, kan Vejdirektoratet bygge broer med op til 48 procent lavere CO2-udledning uden at øge omkostningerne.
Leder: Klima-ignorant finanslov – Regeringen vælger hverdagen over fremsynet
Intet nyt er godt nyt, plejer man at sige. Men når regeringen præsenterer en finanslov for 2022 fuldstændig blottet for nye initiativer på klimaområdet, er det særdeles dårlig nyt. Oven på…
Morgen-briefing: Chipkrise skaber problemer for danske bilkunder: Risiko for ventetid på drømmebilen / Apple giver indrømmelse til app-udviklere / Dansk software med Maersk-rødder kan hjælpe skibe med CO2-reduktion
Chipkrise skaber problemer for danske bilkunder: Risiko for ventetid på drømmebilen. Apple giver indrømmelse til app-udviklere. Dansk software med Maersk-rødder kan hjælpe skibe med CO2-reduktion. Microsoft-partneren Consit Gruppen køber it-firmaet Sagio. Forbruger vinder sag over teleselskab: Må ikke binde kunde ved opgradering. Trommespillende Simcorp-chef elsker hård rock, og i dag er det 26 år siden, at Ebay blev lanceret.
PODCAST: Umuligt at kende forskel: AI bringer stemmer til live
Selvom skuespilleren Val Kilmer mistede evnen til at tale, da han i 2014 blev behandlet for cancer i halsen, medvirker han fortsat i film, hvor han taler med en stemme genereret af en kunstig intelligens. Hvordan begrænser vi CO2-udslippet, når der på kloden bygges 50.000 boliger om dagen?
Rapport: Iltsvindet er lavt i år - men det er bare lidt forsinket
Iltsvindsundersøgelsen for juli og august viser markant mindre iltsvind end i 2020. Men det er formentlig først ved at etablere sig.
Rapport: klimaaftryk fra europæisk privatforbrug kan og bør halveres
Ifølge Det Europæiske Miljøagentur kan mere gennemsigtige forsyningskæder og bæredygtige handelsaftaler halvere udledning af drivhusgas fra euroborgernes privatforbrug.
Slut med mahogni og egetræer? En tredjedel af verdens træarter er i fare for at uddø
En omfattende rapport viser, at træerne i høj grad presses af ting som skovrydning og fødevareproduktion.
Britisk tænketank slår alarm: Elbiler er slet ikke nok
Vi kan ikke hænge vores (klima)hat på elbilerne alene, lyder det fra den indflydelsesrige britiske tænketank IPPR.
Hvorfor har sommerens vejr været så ekstremt?
Tørker, oversvømmelser og skovbrande. De ekstreme situationer bliver endnu mere ekstreme, siger ekspert.
Morgen-briefing: Dansk ransomware-beskyttelsesvirksomhed skifter navn / Klimapartnerskabet for service, it og rådgivning får ny formand / Regeringen indkalder til forhandlinger om digital strategi
Dansk ransomware-beskyttelsesvirksomhed skifter navn. Klimapartnerskabet for service, it og rådgivning får ny formand. Regeringen indkalder til forhandlinger om digital strategi. Nyt datavarehus skal hjælpe virksomheder og kommuner med at bruge positionadata effektivt. Nordisk elektronik-virksomhed vil på børsen. Datalogi på Aalborg Universitet får ros af international komité.
KU afviser ny tidsplan : Niels Bohr-skandalen kan trække ud i årevis
Vejdirektoratet har udskudt Niels Bohr Bygningen igen - nu til udgangen af oktober. Men Københavns Universitet og rådgiveren Niras vurderer, at det er fuldstændig urealistisk. Særligt på grund af svag byggeledelse.
Niels Bohr Bygningen udskudt igen: Fejl i flere tusind brandlukninger
Problemer med brandlukninger og entreprenører forsinker afleveringen, lyder Vejdirektoratets udlægning.
Rekordpris: I Norge koster få kilometer vej milliarder
Norge smider tocifret milliardbeløb efter en ny vejstrækning på 9,4 km, der skal forbinde Bergen med øer vest for storbyen.
Ny beregning: Tidobling af CO2-afgift rykker ikke ved økonomi i kæmpe vejprojekt
Klimabelastningen fra den kommende 3.Limfjordsforbindelse til over syv mia. kroner er så lav, at selv gevaldige CO2-afgifter ikke rykker på rentabiliteten, viser nye beregninger fra Vejdirektoratet. Men regnes anlægsfasen med er det en helt anden sag.
Spørg Fagfolket: Hvordan måler man, hvor mange kilometer der bliver kørt på vejene?
En læser undrer sig over, hvordan man har målt, at danskerne skulle køre flere kilometer på vejene. Det forklarer projektleder fra Vejdirektoratet.