S-tog til Roskilde kolliderer med andre projekter
Politikerne vil udvide S-banen, så den fortsætter helt til Roskilde. Men projektet baserer sig på nogle forudsætninger, som ikke længere er til stede.
Eksperter om S-tog til Helsingør: Et unødvendigt og dyrt projekt
At bygge Kystbanen nord for København om til S-tog er næppe den ideelle løsning, vurderer eksperter.
Wifi på samme bånd som S-togets signalsystem: Kan ramme punktligheden
Banedanmark og Siemens har endnu ikke rykket S-togets signalsystem, og derfor overlapper det nu med nye ulicenserede frekvensbånd til wifi. Det kan ramme punktligheden på S-togene, men ikke sikkerheden, forsikrer Banedanmark.
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog?
Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
S-tog i Indre By kører nu på nye signaler: »Massiv teknologisk opgradering«
På central strækning i indre København er CBTC-signalsystemet taget i brug til fordel for det analog HKT-system fra 70'erne.
To tog kolliderer nær München på ensporet linje
De to elektriske tog, der stødte sammen i går aftes, kørte i samme retning mod München og Wolfratshausen. En person meldes død, og 14 er alvorligt kvæstede.
Ugens debat: Skal der sættes strøm til vejene?
Som Ingeniøren skrev i seneste udgave, er der forsøg i gang med strømforsyning af elektriske lastbiler på motorvejene. Idéen affødte debat blandt læserne på ing.dk, som ikke var helt vilde med den.
Ugens debat: Er den kollektive trafik stadig coronaramt?
Omkring 85 procent af belægningen fra tiden før corona er status for den kollektive trafik i Danmark. På ing.dk var der ikke den store overraskelse over det tal blandt de mange læsere, der deltog i debatten.
S-togets signalsystem skal vælge ny radio: Valget står mellem wifi eller 5G
Banedanmark skal snart beslutte om S-togets signalsystem fortsat skal sende over wifi eller om man skal skifte til LTE/5G.
Bagsiden: Da Rejsekortet igen kom til kort…
Mon ikke Rejsekortet – trods den monopolbaserede succes – er et af de mindst kundevenlige it-systemer, vi har i drift her til lands? Ret mange af os ønsker os vist tilbage til dengang før 20…
Førerløs teknologi gør det ikke alene: Eksperter savner ny tunnel til S-tog
Hverken mere letbane, mere metro eller mere BRT løser kapacitetsproblemerne på den 100 år gamle Boulevardbane mellem København H og Østerport, lyder det fra eksperter.
Førerløs teknologi gør det ikke alene: Eksperter savner ny tunnel til S-tog
Hverken mere letbane, mere metro eller mere BRT løser kapacitetsproblemerne på den 100 år gamle Boulevardbane mellem København H og Østerport, lyder det fra eksperter.
Wi-Fi-udvidelse udløser dansk ekstraregning på 100 millioner kroner
S-togets signalsystem skal flytte sendefrekvens, da 480 MHz i nedre del af 6 GHz skal bruges til ulicenseret Wi-Fi i hele Europa. Det giver en dansk ekstraregning på 100 millioner kroner, fordi S-togets signalsystem bruger mere båndbredde end andre europæiske bybaner.
Ugens debat: Hvorfor ikke lægge solceller på alle offentlige bygninger?
»Solenergi er essentielt for at kunne gøre EU uafhængig af russisk naturgas,« skriver EU-Kommissionen i en ny plan, der foreslår, at alle egnede offentlige bygninger har solceller installeret på taget inden 2025. Læserne på ing.dk diskuterede tidligere på året solceller på alt nybyggeri. Når det gælder offentligt byggeri, er læserne enige: Sæt i gang.
Medier: Folketinget afsætter milliarder til nye veje
Der er blevet plads til både en 3. Limfjordsforbindelse over øen Egholm, en Marselis-tunnel i Aarhus og dele af en Hærvejsmotorvej i aftalen om fremtidens infrastruktur, som præsenteres i dag, erfarer en række medier.