Forskning: Kæmpelastbiler kan nedbringe trængsel og CO2 Man kan kraftigt reducere tomgangskørsel og brændstofforbrug fra godstransport på vejene ved at tillade længere vogntog, konkluderer AAU-forskere. En af taberne vil være jernbanen.
Bagsiden: Lejernes arbitrære energiudveksling OLD NEWS. Allerede i 1980 skrev vi om, hvordan lejere kunne tørre varmeudgifterne af på naboerne. En mulig løsning blev omtalt så sent som sidte år, så måske er der er håb forude … Illus…
Danske forskere vil energimærke software Brugen af it er en af nutidens helt store strømslugere. Derfor arbejder forskere på metoder til at måle konkret strømforbrug og dernæst udvikle et energimærke, så vi i fremtiden kan få mere bæredygtig software og softwareinstallationer
Kronik: Hvem uddanner ingeniører til at bygge med træ? Byggesektoren lander højt på listen af klimasyndere, hvorfor der kræves umiddelbar handling for at nedbringe sektorens klimabelastning. Den udvikling er undervejs, hvilket ses i en stigende anve…
Bliver 2019 året, hvor byggeriet begynder at tage bæredygtighed seriøst? Den største klimapåvirkning fra nyt byggeri skyldes produktion af byggematerialer, selve byggefasen og nedrivningen. De danske politikere vil imidlertid ikke stille krav om at minimere påvirkningen – men flere private bygherrer vil ikke længere acceptere den blinde plet.