Vestager: Virksomheder skal have rettigheder over for søgemaskiner - og mulighed for mægling
Konkurrencekommissær Margrethe Vestager kræver nu, at virksomheder får rettigheder i forhold til søgemaskiner som Google, som med et slag kan fjerne deres forretningsgrundlag med algoritmeændringer. Der skal også etableres en mæglingsmekanisme, hvis det sker.
Vestager vil give konkurrenter adgang til it-giganters data: “Jeg vil virkeligt gerne stille de data, man producerer, når man foretager en Google-søgning, til rådighed for andre
Interview: Margrethe Vestager ® vil gøre op med de internationale teknologigiganters eneret til at eje de data, der skabes på selskabernes digitale platforme. Data skal i stedet gives fri til alle. "For mig er det essentielle, at du selv ejer de data, du producerer. Det er ikke algoritmen, der producerer data,” siger hun til Computerworld.
Verdenskendt it-magasin: Derfor bør Silicon Valley frygte Margrethe Vestager
Margrethe Vestager ® slår i et nyt interview fast, at virksomheder, der anvender algoritmer, har det fulde ansvar for, at de overholder konkurrenceloven: “Vi må forvente, at virksomheder sender algoritmerne på jura-uddannelse, så de lærer konkurrencereglerne,” siger hun.
Vi har brug for en svanemærkning for matematiske modeller: Almindelige danskere fatter ikke kompliceret matematik - og det skal de heller ikke
Klumme: Margrethe Vestager ønsker sig, at beslutninger foretaget ved hjælp af algoritmer, skal kunne forklares for kunderne skridt for skridt. Fint nok i nogle tilfælde, men i andre er det helt i skoven, for matematikken bag er rasende kompliceret. I stedet bør vi indføre et Svanemærke for matematiske modeller, så alle kan sove roligt om natten.
Margrethe Vestager kræver gennemskuelige algoritmer: Ikke nok at pege på sort boks
Ifølge Gartner er store softwareleverandører ved at tilpasse deres produkter, så algoritmernes resultater kan forklares.
Vestager lfter pegefingeren: Software-skabte priser kan koste kmpe-bder
Den danske konkurrencekommissr Margrethe Vestager ® er ikke bleg for at stikke store bder ud til virksomheder, der lidt for kreative med deres algoritmer til at holde konkurrenterne fra fadet.…