Anden gang på en måned: Afsporing ved Horsens Station udløser trafikkaos
Størstedelen af et IC3-togsæt røg af sporet nord for Horsens Station i nat.
Ny blogger: »Toget lider af mindreværdskompleks«
Hvorfor svigter politikerne jernbanen? Hvorfor skal det være så svært at købe togbillet til udlandet? Vores nye togbloggere har mange spørgsmål og svar på vej i ny togblog
Bliver det hvid jul? 50 ton sneplove står klar
Banedanmarks sneplove har ikke været i brug siden 2010, men de står klar, hvis sneen når over 70 centimeter
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog?
Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
1 km. kabelrør bugseret gennem Københavns havn - i et stykke
Kabelrøret skal forbinde en af Banedanmarks nye fordelingsstationer med H.C Ørstedværket, der skal levere strømmen til fremtidens eldrevne tog.
Indeklima-mareridt i nyt trafiktårn: Ansatte gemmer sig under tæpper og pavillon
De ansatte i S-togs-kontrolcenteret må gemme sig under tæpper og en pavillon på grund af træk, kulde og nedfalden puds. Årsagen skal findes i mobile køleanlæg og et læk køleloft.
Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov
Jernbanen burde jo være til for passagerernes og godskundernes skyld, men de bliver gang på gang ladt i stikken i Banedanmarks håndtering af baneprojekter og vedligeholdelsesarbejder. Det er mer…
Bedre internet til danske passagerer udskudt - kun halvdelen af senderne er i drift
Det lykkedes ikke for Banedanmark, DSB og mobilselskaberne at blive færdige med at udrulle bedre internet til de danske passagerer inden udgangen af 2019 som lovet. Udstyret inde i togene er dog på plads.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.
Elektrificering baner vejen for overdækning af banegraven i Aarhus
En ny, grøn bydel mellem Midtbyen og Frederiksbjerg i Aarhus kan være på vej ovenpå banegraven. Elektrificering af jernbanen aflyser så mange tog, at byggeriet kan finde sted.
Rejsekort - en blind passager i din pengepung
Et check ud med rejsekort virker som et lotterispil, anfører redaktionschef Henning Mølsted.