Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Spritnye Vectron-tog samler støv: Lidt mere end halvdelen er i brug
DSB har fået leveret 32 af 42 nye el-lokomotiver, men manglende elektrificering betyder, at kun 18 er på skinner i øjeblikket.
1 km. kabelrør bugseret gennem Københavns havn - i et stykke
Kabelrøret skal forbinde en af Banedanmarks nye fordelingsstationer med H.C Ørstedværket, der skal levere strømmen til fremtidens eldrevne tog.
Bagsiden: Definitioner: mega, giga, monster
Jeg faldt for et par uger siden over overskriften ‘Dansker i spidsen for giga-projekt’ på forsiden af eb.dk. Hvad er mon et gigaprojekt? Her i det bjergrige nordvestlige hjørne af Saudi-Arab…
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.
Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Togoverfarten Rødby-Puttgarden stopper til december
Afviklingen af togoverfarten til Tyskland via Rødby-Puttgarden skyldes fremtidig sporarbejde. På sigt vil togoverfarten i stedet ske via Fyn og Jylland.
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge
Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
Danmark har droppet kontrol: Østrig og Schweiz sikrer stadig mod løsrevet gods
Danmark droppede i 2011 at kontrollere tog for løsrevet gods ved Storebælt og Øresund, fordi det sikkerhedsmæssige udbytte var for beskedent. Østrig og Schweiz har derimod beholdt kontrollen.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Løsrevet lastbiltrailer ramte ulykkestoget på Storebælt
Skaderne på det havarerede IC4-tog på Storebæltsbroen blev især forårsaget af en lastbilstrailer, der rev sig løs, oplyser havariundersøger.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«
Efter næsten tre år med fejl i S-togenes nye signalsystem er lokomotivførerne ikke længere trygge ved det nye system.
Det kølige overblik fra en varm sommer
Ingeniøren er på gaden igen med avisen. Her er et overblik over en række af sommerens begivenheder i teknologiens og naturvidenskabens verden, som de har været dækket på ing.dk.