Anden gang på en måned: Afsporing ved Horsens Station udløser trafikkaosStørstedelen af et IC3-togsæt røg af sporet nord for Horsens Station i nat.
Fejludsendt mail afslører kritik af Trafikstyrelsen i havarirapport om ny StorebæltssagAllerede et år inden en bilist sidste år slog alarm over løs trailer på godstog, kendte styrelsen til problemet bag. I morgen kommer kritisk havariundersøgelse.
Storebælt: DB Cargo og Banedanmark får kritik af HavarikommissionenDB Cargos og moderselskabets sikkerhedssystemer var ikke gode nok, og Banedanmark havde ikke fastsat vindrestriktioner efter de reelle risici, lyder det i rapporten fra Havarikommissionen.
Vindtunnel afslører: Blæsten var stærk nok til at vælte ulåst sættevognTrækforsøg og forsøg i vindtunnel har klargjort, at en vindhastighed på 20 meter i sekundet er tilstrækkelig til at vælte en sættevogn, hvis den ikke er låst.
Drabelig forsinkelse: Bom skulle være sat op en måned inden dødsulukkeEn overdragelse af ansvaret for sikkerheden medvirkede til, at bommen lå i græsset ved siden af overkørslen under dødsulykke.
Letbanedirektør efter dødsulykke: Bommene lå klar til at blive sat opDen tragiske ulykke ved letbaneoverkørsel på Djursland skete, mens Banedanmark var ved at installere bomme til at sikre den bedre og øge hastigheden.
BaneDanmark trodser anbefaling: Blink og bomme når først de sidste overkørsler midt i 2020’erneTrods Havarikommissionens anbefaling om at nedlægge eller sikre de sidste ubevogtede jernbaneoverkørsler snarest muligt, vil Banedanmark afvente udrulningen af det nye signalprogram.
Havarirapport: Stærk vind på Storebælt vil kunne vælte fejlramt lommevognVed vindhastigheder på 21,8 meter i sekundet eller derover vil vinden kunne vælte traileren af lommevognen, hvor kongetappen sidder løs, konkluderer en foreløbige havarirapport om togulykken på Storebælt.
Danmark har droppet kontrol: Østrig og Schweiz sikrer stadig mod løsrevet godsDanmark droppede i 2011 at kontrollere tog for løsrevet gods ved Storebælt og Øresund, fordi det sikkerhedsmæssige udbytte var for beskedent. Østrig og Schweiz har derimod beholdt kontrollen.
DTU-professor: Vindmålere på Storebælt viser ikke den reelle vindhastighedOpsat på selve broen vil de to vindmålere på Vestbroen blive udsat for stor turbulens og vil derfor sandsynligvis vise for lave vindhastigheder, vurderer professor Jakob Mann fra DTU.
Togspecialist til myndigheder efter dødsulykke: Installer nødbremseløsningEn selvudløsende, analog bremse vil med det samme fortælle lokomotivføreren i lange godstog, at noget er galt.
Trafikstyrelsen skærper vilkår for vindfølsom godstrafik på StorebæltUd over vindhastighed indgår hensyn til vindretningen nu også i Trafikstyrelsens krav til vindfølsomme godskøretøjer. Samtidig offentliggør Banedanmark nu vindmålingerne fra den skæbnesvangre morgen.
Havariundersøger: »Vi undersøger alle dele …også kongetappen«Vragdele fra ulykken på Storebæltsbroen hober sig op hos Havarikommissionen midt i en tidskrævende opgave med at registrere alt.
Løsrevet lastbiltrailer ramte ulykkestoget på StorebæltSkaderne på det havarerede IC4-tog på Storebæltsbroen blev især forårsaget af en lastbilstrailer, der rev sig løs, oplyser havariundersøger.