Passagertog afsporede efter flere fejl i Banedanmark
Selv om Banedanmarks folk både havde set og målt, at et sporstykke var i virkelig dårlig forfatning, fik Banedanmark hverken repareret sporet eller stoppet trafikken. 11 måneder senere afsporede et IC3-tog med mindst 20 passagerer på Københavns Hovedbanegård.
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Spritnye Vectron-tog samler støv: Lidt mere end halvdelen er i brug
DSB har fået leveret 32 af 42 nye el-lokomotiver, men manglende elektrificering betyder, at kun 18 er på skinner i øjeblikket.
Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge
Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Skal fjernbaner på Hovedbanen have separate spor? Ekspert er skeptisk
Banedanmark overvejer at højne regulariteten på København H. ved at låse fjerntrafikken til dedikerede spor. Men både DTU-professor og IDA Rail er betænkelige ved milliardinvesteringen.
Ny plan for København H: Fjernbaner skal have separate spor
En ombygning af Københavns Hovedbanegård til to milliarder kan sikre færre forsinkelser på fjernbanerne, vurderer Banedanmark.
1 km. kabelrør bugseret gennem Københavns havn - i et stykke
Kabelrøret skal forbinde en af Banedanmarks nye fordelingsstationer med H.C Ørstedværket, der skal levere strømmen til fremtidens eldrevne tog.
Indeklima-mareridt i nyt trafiktårn: Ansatte gemmer sig under tæpper og pavillon
De ansatte i S-togs-kontrolcenteret må gemme sig under tæpper og en pavillon på grund af træk, kulde og nedfalden puds. Årsagen skal findes i mobile køleanlæg og et læk køleloft.
Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021
Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.
Banedanmark ramt af omfattende it-fejl uden udsigt til at få rettet problemet: It-system har ikke virket i fire dage
Siden fredag har Banedanmark haft problemer med at vise togtiderne for S-togene omkring København. Selskabet arbejder stadig på at løse problemet, og det vides endnu ikke, hvornår der igen er information på s-togsperronerne.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Regeringen i kovending: Timemodellen er nu til forhandling
Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.
Rejsekort - en blind passager i din pengepung
Et check ud med rejsekort virker som et lotterispil, anfører redaktionschef Henning Mølsted.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere
De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.