Passagertog afsporede efter flere fejl i Banedanmark Selv om Banedanmarks folk både havde set og målt, at et sporstykke var i virkelig dårlig forfatning, fik Banedanmark hverken repareret sporet eller stoppet trafikken. 11 måneder senere afsporede et IC3-tog med mindst 20 passagerer på Københavns Hovedbanegård.
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021 Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik? Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.