S-togets signalsystem skal vælge ny radio: Valget står mellem wifi eller 5G
Banedanmark skal snart beslutte om S-togets signalsystem fortsat skal sende over wifi eller om man skal skifte til LTE/5G.
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog?
Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Wifi på samme bånd som S-togets signalsystem: Kan ramme punktligheden
Banedanmark og Siemens har endnu ikke rykket S-togets signalsystem, og derfor overlapper det nu med nye ulicenserede frekvensbånd til wifi. Det kan ramme punktligheden på S-togene, men ikke sikkerheden, forsikrer Banedanmark.
Løb tør for serverplads: Fejl i milliarddyrt signalsystem stoppede S-togsdriften i timevis
Banedanmark ønsker ikke at stille op til interview men henviser til en serverfejl i det 23 milliarder dyre signalsystem.
Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler
Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.
Banedanmark har stadig ikke rettet omfattende it-fejl efter seks dage
Siden fredag har Banedanmark kæmpet for at rette en it-fejl på S-togsstationerne. Seks dage efter arbejdes der fortsat på at få problemet under kontrol.
Banedanmark ramt af omfattende it-fejl uden udsigt til at få rettet problemet: It-system har ikke virket i fire dage
Siden fredag har Banedanmark haft problemer med at vise togtiderne for S-togene omkring København. Selskabet arbejder stadig på at løse problemet, og det vides endnu ikke, hvornår der igen er information på s-togsperronerne.
Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder
I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved, fordi den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke er klar. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned
Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere
De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.
Den seneste signalfejl: Systemet ved ikke, om der er rødt eller grønt
I helt særlige situationer mangler det nye signalsystem på Sjælland overblik over, på hvilke delstrækninger togene kan køre ind. Leverandørens rettelse kom ikke som lovet, og Banedanmark er langt fra tilfreds.