Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog? Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Wifi på samme bånd som S-togets signalsystem: Kan ramme punktligheden Banedanmark og Siemens har endnu ikke rykket S-togets signalsystem, og derfor overlapper det nu med nye ulicenserede frekvensbånd til wifi. Det kan ramme punktligheden på S-togene, men ikke sikkerheden, forsikrer Banedanmark.
Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.
Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved, fordi den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke er klar. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej« Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik? Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Nu blinker advarselslamperne for nye togsignaler til sjællandske pendlere De seneste forsinkelser med at udrulle digitale togsignaler på Sjælland får Transportministeriet til at »genbesøge« alle anlægs- og trafikplaner. For uden nye signaler kommer der ikke til at køre nye eltog til Næstved.
Den seneste signalfejl: Systemet ved ikke, om der er rødt eller grønt I helt særlige situationer mangler det nye signalsystem på Sjælland overblik over, på hvilke delstrækninger togene kan køre ind. Leverandørens rettelse kom ikke som lovet, og Banedanmark er langt fra tilfreds.