Elektrificering af jernbanen hviler på enorme usikkerheder
Banedanmark udskyder nu elektrificeringen af en række strækninger med flere år. Signalprogrammet og manglende aftaler med entreprenørerne vækker bekymring for den nye plan.
Banedanmark: Risikoen for elektrisk stød på København H er minimal
Banedanmark udskyder sikkerhedsarbejde på Københavns Hovedbanegård på ubestemt tid. Det medfører en »teoretisk risiko« for elektrisk stød, oplyser styrelsen.
Banedanmark om udskudt sikkerheds-forbedring: »Det er ikke lovpligtigt«
Banedanmark bliver kritiseret for at udskyde sikkerhedsarbejde på Københavns Hovedbanegård af økonomiske hensyn. Sikringen ville have været lovpligtig, hvis anlæggene havde været nye.
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge
Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
Danmark har droppet kontrol: Østrig og Schweiz sikrer stadig mod løsrevet gods
Danmark droppede i 2011 at kontrollere tog for løsrevet gods ved Storebælt og Øresund, fordi det sikkerhedsmæssige udbytte var for beskedent. Østrig og Schweiz har derimod beholdt kontrollen.
Sikkerheds-fejl rammer alle tog, der er ombygget til nye signaler
Den fejl, som fik DSB til at tage sine Desiro-tog ud af drift, findes på samtlige tog, der er ombygget til nye signaler og benytter det eksisterende sikkerhedssystem ATC. Til gengæld er fejlen langt fra alvorlig.
Banedanmark river kontrakt om nyt Huawei-udstyr i stykker
Et stigende fokus på cybersikkerhed hos Banedanmark betyder, at en seks årig kontrakt om levering af netværksudstyr fra Huawei til den danske jernbane er blevet revet i stykker.
DSB-tog kørte forbi stoplys efter ombygning til nye signaler
DSB har taget de tog, som kører på strækningen mellem Roskilde og Køge, ud af drift. En test viste, at togene kører forbi rødt signal på det eksisterende signalsystem, efter at de har fået indbygget en spritny signalcomputer.
Togspecialist til myndigheder efter dødsulykke: Installer nødbremseløsning
En selvudløsende, analog bremse vil med det samme fortælle lokomotivføreren i lange godstog, at noget er galt.
Cityringen får nye togsæt i gamle klæder
Knap 17 år efter åbningen af første etape, får København atter nye metrotog. Og de ligner til forveksling de gamle. Alligevel er der tale om et helt nyt togsystem. MobilityTech har besøgt Metroselskabet.
Løsrevet lastbiltrailer ramte ulykkestoget på Storebælt
Skaderne på det havarerede IC4-tog på Storebæltsbroen blev især forårsaget af en lastbilstrailer, der rev sig løs, oplyser havariundersøger.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog
DSB undlader at sætte lyntog, som kan fragte passagerne hurtigt mellem Sjælland og Fyn, ind på den nye jernbane mellem København og Ringsted. I stedet åbner den med ét regionaltog i timen til Nykøbing Falster.
Ministerium efter budgetfejl på 118 procent: »Det er svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.