Anden gang på en måned: Afsporing ved Horsens Station udløser trafikkaos
Størstedelen af et IC3-togsæt røg af sporet nord for Horsens Station i nat.
Passagertog afsporede efter flere fejl i Banedanmark
Selv om Banedanmarks folk både havde set og målt, at et sporstykke var i virkelig dårlig forfatning, fik Banedanmark hverken repareret sporet eller stoppet trafikken. 11 måneder senere afsporede et IC3-tog med mindst 20 passagerer på Københavns Hovedbanegård.
De næste to år: Banedanmark øger antallet af sporspærringer med 50 procent
Arbejdet med at få jernbanen på fode igen fortsætter, men kræver rekordmange sporspærringer.
Ny blogger: »Toget lider af mindreværdskompleks«
Hvorfor svigter politikerne jernbanen? Hvorfor skal det være så svært at købe togbillet til udlandet? Vores nye togbloggere har mange spørgsmål og svar på vej i ny togblog
Leder: Miljøet lider under hastværk ved prestigeprojekter
Man må forstå det sådan på transportminister Benny Engelbrecht, at han sover roligt om natten til trods for dyb og faglig bekymring i Sverige for, om Danmarks storstilede projekt Lynettehol…
Spritnye Vectron-tog samler støv: Lidt mere end halvdelen er i brug
DSB har fået leveret 32 af 42 nye el-lokomotiver, men manglende elektrificering betyder, at kun 18 er på skinner i øjeblikket.
S-tog i Indre By kører nu på nye signaler: »Massiv teknologisk opgradering«
På central strækning i indre København er CBTC-signalsystemet taget i brug til fordel for det analog HKT-system fra 70'erne.
Bliver det hvid jul? 50 ton sneplove står klar
Banedanmarks sneplove har ikke været i brug siden 2010, men de står klar, hvis sneen når over 70 centimeter
Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog?
Efter fem år og mere end en halv milliard kroner er der nu mobil- og wifi-dækning på 98,6 procent af de danske fjern- og lokalstrækninger. Men hvor god er forbindelsen egentlig? Det kan Banedanmark og DSB ikke fortælle detaljeret, og derfor spørger vi nu Ingeniørens læsere om hjælp.
Tidsplan skrottet: Storstrømsbro tager et år ekstra at bygge
Et eksternt firma hyret af Transportministeriet skrotter den italienske entreprenørs tidsplan på den nye Storstrømsbro. Nu forventer ministeriet, at forbindelsen tidligst vil være klar til togpendlerne i 2027 og bilister i slutningen af 2025.
Prisen er 127.000 kr. per nat: 155 ton skinnefræser på Danmarksturné
Banedanmark er i fuld gang med at vedligeholde jernbaneskinnerne
Femern-byggeri plages af vildfarne sejlere: Søværnet må rykke ud mange gange dagligt
Søværnet rykker 10 til 15 gange i døgnet ud til lystsejlere der forvilder sig ind i afmærkede arbejdsområder ved Femern Bælt syd for Rødby, hvor byggeriet af Femern Forbindelsen er i fuld gang. Det sker bare få uger efter, at et nyt fælles dansk-tysk døgnbemandet kontrolcenter er åbnet i Travemünde i Tyskland.
Trafikøkonomer: Banedanmark negligerer passagerflugt
Transportforskere kritiserer Banestyrelsens infrastrukturrapporter for at mangle relevante økonomiske nøgletal og i stedet medtage besynderlige udregninger af driftsbesparelser som følge af meget små tidsbesparelser.
Den perfekte storm: Trafikstyrelsen vidste at lommevogns-lås ikke altid låser
Trafikstyrelsen lod DB Cargo køre med problematisk lås, selv om den ikke kunne få Banedanmark til at undersøge vindrisikoen for tog på Storebæltsbroen.
Efter Ingeniørens afsløringer: Transportminister kaldes i samråd om lommevogne
Imens Banedanmark i mere end et år forhalede vindanalyse af Storebæltsbroen, kendte Trafikstyrelsen til nyt lommevognsproblem. I januar i år gik det næsten galt.