Spørg Fagfolket: Må man sende en amatørraket op i Danmark?
En læser vil gerne vide mere om opsendelse af amatørraketter, og hvilke brændstof de i så fald må bruge. Det svarer DTU Space på.
Sådan virker Renaults brint-hybrid
Forestil dig en hybrid, der ikke udleder andet end vand. Renault vil kombinere brint- og elbilen til en ny type drivlinje – en brint-hybrid.
Dieseltog skal afløses af brinttog i Berlin: De kan tankes på 15 minutter
Siemens Mobility skal levere syv brinttog med to vogne hver i Berlin-Brandenburg regionen, der skal afløse dieseltog.
IDA Klimasvar 2045: Danmark kan blive 100 procent klimaneutral fem år tidligere
Vi kan blive klimaneutrale i 2045 i stedet for 2050. Men vi skal droppe hockeystaven, påpeger IDA’s oplæg.
Ny teknologi skal producere elektrolyse-brint til under en dollar pr. kg
Med en helt ny hybridteknologi vil en israelsk virksomhed producere brint på grøn el til en uhørt lav pris i 2030. Danske forskere er imponeret over teknologien, men forudser også store udfordringer.
Scania har valgt: Batterier er fremtiden for grønne lastbiler
Brint og brændselsceller er for dyrt og ineffektivt, mener koncernen. Dermed vælger den en anden vej end konkurrenter.
World Economic Forum: Alle fly kan flyve på bæredygtige brændstoffer i 2030
Kommunalt affald og restprodukter fra landbruget findes i rigelige mængder til, at der hvert år kan produceres 500 millioner ton bæredygtige flybrændstoffer. Danmark kan blive markedsleder.
Er brint fremtiden? Dansk bil-teknologi kan gøre brintbiler billigere
Den nye katalysator er stadig i laboratoriet, men kan få afgørende betydning for brintbiler.
Airbus og Rolls Royce stopper udviklingen af elektrisk test-fly
To teknologigiganter i luftfarten har besluttet at stoppe deres fælles udviklingsplatform for fremtidens bæredygtige fly. Hver for sig vil de fortsætte med at udvikle teknologi der kan reducerer CO2-belastningen fra fly.
Ugens debat: Hvordan får vi styr på transportens CO2-udslip?
Ifølge de nyeste tal fra Energistyrelsen vil transportsektoren i 2030 stadig være 92 pct. fossilbaseret. Læserne på ing.dk peger på fartgrænser, elektrobenzin og krav til erhvervslivet som mulige veje til et lavere CO2-udslip fra sektoren.
Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa
Snedækkede fjeldsider og kold luft gør, at solcellerne på Svalbard gør solcellerne effektive selv i en lufthavn i Arktis.
EU-Kommissær: Nej, Danmark kan ikke forbyde diesel- og benzinbiler
EU-lovgivningen levner ingen åbninger for, at landene selv kan forbyde salg af biler, der drives af fossile brændstoffer, svarer kommissæren for det indre marked det danske Folketing. Men lad os tale om at ændre reglerne, opfordrer hun.
CO2-udledningen fra nye biler skal ned med 37,5 procent
EU’s medlemslande er blevet enige om et kompromis om bilers CO2-udledning. Udledningen skal være 15 procent lavere i 2025 og 37,5 procent lavere i 2030. Ikke nok, mener miljøorganisationer
Miljøtjek: Er diesel værre end benzin?
Dieselbilen er kommet i modvind den senere tid. Men med nye og strengere europæiske krav nærmer miljøpåvirkningen sig i højere grad benzinbiler.