Helt ny type hybridtog i Europa: Kører på strøm, batteri og diesel
Den Italienske togoperatør Trenitalia og den japanske togproducent Hitachi Rail er klar med Europas første tri-mode tog, der kan skifte mellem at køre via køreledning, batteri eller diesel.
SYNSPUNKT Er grøn brint virkelig grøn?
Når man hører brintentusiaster debattere, får man indtryk af at brint i sig selv er godt for klimaet – jo mere brint jo bedre. Men er grøn brint altid grønt og godt for klimaet? Svaret er de…
SYNSPUNKT Møller skal ikke stå stille: De kan lave brint til tyskerne
Synet af vindmøller, der står stille, selvom vinden blæser kraftigt, er et trist et af slagsen, lyder det fra brancheorganisation.
Holland vil have nationalt brint-net: Rørfører for 5,6 milliarder kroner frem mod 2031
Den hollandske regering har indgået aftale med den nationale naturgasoperatør Gasunie om at etablere et landsdækkende transmissionsnet til transport af brint.
SYNSPUNKT Brint-hypen kan undergrave klima indsatsen
Grøn brint er en attraktiv energibærer – den kan pumpes i rør med meget begrænset energitab og med mindre påvirkning af landskabet end luft-master, som er et kæmpe problem – ikke mindst i…
SYNSPUNKT Sådan bliver havvind rygraden i vores energisystem
I de seneste år har vi både i Danmark og internationalt set en række ambitiøse målsætninger for opførelsen af mere vedvarende energi i almindelighed og havvind i særdeleshed. Den 18. maj ko…
Topsøe booster power-to-x: Kæmpefabrik i Herning skal producere 500 MW årligt
Haldor Topsøe har netop underskrevet en lejeaftale med Herning Kommune, hvor verdens største fabrik til masseproduktion af elektrolysatorer skal opføres.
Sådan klarer Europa sig gennem Ukraine krisen uden russisk gas
Europas afhængighed af naturgas er igen i fokus, men det er ikke infrastruktur og rørledninger, vi mangler.
Tyskerne siger, at brinten skal være grøn - ikke blå
Den nye tyske regering vil ikke give tilskud til brint produceret på basis af fossile brændstoffer. Til gengæld skal den tyske elektrolysekapacitet øges fra 5 til 10 GW i 2030
Spørg Fagfolket: Hvorfor står vindmøllerne stille i stormen?
En læser undrer sig over, hvorfor vindmøllerne knap bevæger sig, når det stormer udenfor. Det er der en helt simpel forklaring på, fortæller vindmøllepionér Henrik Stiesdal.
DAGBOG FRA COP26: Et virvar af klimaaktivisme kalder på handling
Glasgows gader er i disse dage et tydeligt bevis på, at klimaaktivismen er kommet for at blive. Både fredag og lørdag demonstrerede titusindvis af aktivister for mindre snak og mere handling. Og…
Betonblokke skal lagre solenergi til produktion af flybrændstof
Virksomhederne Energy Vault og DG Fuels indgår nu et samarbejde om i alt 1,6 GWh lagringskapacitet i form af betonblokke, der løftes og sænkes. Første projekt på 500 MWh skal bygges i 2022.
Klimarådet til regeringen: Sæt afgiften på diesel op nu
Danmark tjener godt på grænsehandel med diesel til lastbiler. Det skal stoppe, mener Klimarådet.
Airbus vil flyve på brint: Satser på første testflyvning i 2025
Den franske flyproducent vil oprette centre i Tyskland og Frankrig, der skal udvikle en brændstoftank til at fragte flydende hydrogen.