Kronik: Biogas er god samfundsøkonomi – men skal samtænkes med elnettet
Holger Schou Rasmussen og Leo Larsen er hhv. formand og næstformand i partnerskabet Ren Energi Lolland, der består af Lolland Kommune, Københavns Kommune, Hofor, SEAS-NVE og den grø…
Siden 1960’ene har bilgiganter kendt til bilers effekt på klimaet: Sådan har de fordrejet forskningen
Ford og General Motors ignorerede egne forskeres resultater om bilers CO2-udledning.
IDAs Klimasvar: Frivillig roadpricing-model skal begrænse bilkørsel
For at få os til at køre mindre og skifte til elbiler skal afgiftssystemet strikkes om. Ifølge IDAs Klimasvar er roadpricing – i første omgang frivilligt – et væsentligt element.
Kronik: Jo lavere rente, desto bedre for vore børn og børnebørn
Jesper Jespersen er professor (em), dr. scient.adm., Roskilde Universitet Illustration: Sille Veilmark Klimainvesteringer har som hovedregel en lang tidshorisont, idet reduceret CO2-ud…
Danske forskere vil energimærke software
Brugen af it er en af nutidens helt store strømslugere. Derfor arbejder forskere på metoder til at måle konkret strømforbrug og dernæst udvikle et energimærke, så vi i fremtiden kan få mere bæredygtig software og softwareinstallationer
Nu kommer der klimavenlig asfalt på statsvejene
Asfalten er 10 procent dyrere, men sparer brændstof og er både mere holdbar og støjreducerende end alternativerne.
Kronik: Forskningspolitik – Når grønt bliver til guld
Danske virksomheder efterspørger forskning i teknik og naturvidenskab, og så skal samarbejdet mellem universiteter og virksomheder styrkes for at regeringens CO2-mål kan nås.