Hæld e-fuel på toget og put batteri i indenrigsflyet
Synspunkt: Regeringens forslag om produktion af e-fuel til indenrigsfly har skabt livlig debat. Alle er enige om at få lavet e-fuel. Men få kan se fornuften i at hælde det på fly herhjemme.
DAGBOG FRA COP26: Skuffende at klimafinanciering ikke har nået løftet fra Bella Centret i 2009
Klimafinansiering til fattige lande var dagens tema i går her i Glasgow. Der har de første dage været opmærksomhed på det løfte, som blev i COP15 i 2009 - hvor de rige lande lovede at nå 100…
Tyskland vil erstatte diesel med brint i tog: Fuld tank på et kvarter
Det fossile brændstofforbrug fra tyske tog skal ned på nul. Brinttoget og en ‘mobil’ tankstation skal efter planen testes fra 2024.
Første britiske brinttog klar til test
I dag rullede det første tog drevet af brint ud på det britiske jernbanenet. Toget er støttet af den britiske regering, og hvis testen går godt, skal lignende tog i kommerciel drift i 2023.
Din weekendtur til Oslo får én kvadratmeter is i Arktis til at smelte
Afsmeltning af havis får klimaforandringerne til at accelerere.
Ugens debat: Hvordan får vi styr på transportens CO2-udslip?
Ifølge de nyeste tal fra Energistyrelsen vil transportsektoren i 2030 stadig være 92 pct. fossilbaseret. Læserne på ing.dk peger på fartgrænser, elektrobenzin og krav til erhvervslivet som mulige veje til et lavere CO2-udslip fra sektoren.
Regeringsforhandlinger sætter historisk klimamål – men ingen ved endnu hvordan det skal nås
Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre er tilsyneladende blevet enige om, at Danmark skal have reduceret sin reduktion af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Særligt de sidste fem procentpoint kan dog give problemer.
Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre
Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.
Dansk solplet-forsker taler til tysk ‘symposium mod CO2-hysteri’
Henrik Svensmark fra DTU Space var blandt talerne på et symposium, der var annonceret som et modstykke til konference om handlinger på klimaområdet. Arrangøren var det tyske klimaskeptiske parti Alternative für Deutschland.
Det er lige så miljøvenligt at tage bussen som dieseltoget
23 gram per km. Så meget CO2 udleder passagerne i såvel busser som DSB’s fjerntog, viser tal gengivet af Transportministeriet.