Kæmpe opsang til verdens ledere har ikke virket: ‘Selvfølgelig er jeg skuffet’
Verdens temperaturer vil stige 2,6 grader, hvis der ikke sker noget drastisk, lyder det i endnu en dyster FN-rapport.
FLSmidth går fra 15.000 til 1.500 underleverandører med digital transformation
Den danske cement- og minegigant, FLSmidth, er for alvor i gang med at ‘skære fedtet fra’ i værdikæden. Antallet af leverandører er skåret ned til en tiendedel, AI står nu bag 40 pct. af indkøbsordrerne og tunge it-systemer er erstattet med apps og cloud-teknologi.
Sådan fjerner man 9 ud af 10 underleverandører
Den danske cement- og minegigant, FLSmidth, er for alvor i gang med at ‘skære fedtet fra’ i værdikæden. Antallet af leverandører er skåret ned til en tiendedel, ligesom tunge it-systemer er erstattet med apps og cloud-teknologi.
Klimasynder går fossilfrit: Første leverance af ‘grønt stål’ er klar
Ved at erstatte kul og koks med brint fra grønne energikilder kan CO2-udledningen fra stålproduktion nedbringes markant. Svensk projekt er klar med første leverance til Volvo, mens mere ‘grønt stål’ er på vej.
PODCAST: Hvilken slags raket skal vi flyve til Månen med?
Nasas valg faldt i denne uge på SpaceX’ Starship som fartøjet, der skal landsætte astronauter på Månen, som er en oplagt øvelsesplatform for Elon Musks Mars-mission. Lastbilproducenterne må finde nye veje for at nedbringe CO-aftrykket.
Danmarks første hybride betonbil er klimavenlig - men dyr
Tromlen kører på el og moteren på HVO-brændstof. Unicons nye rotérlastbiler er mere klimavenlige, men også væsentligt dyrere end traditionelle rotérlastbiler.
Plug-in hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne
Ifølge Klimarådet er plug-in hybriderne lige så miljøvenlige som effektive dieselbiler, og tyske plug-in-brugere meddeler, at bilerne ikke er lavemissionsbiler ved virkelighedens forbrug.
Adskillige plug-in-hybridbiler overskrider CO2-grænsen for lav-emission
En ud af ti solgte plug-in hybridbiler udleder mere end 50 gram CO2 per kilometer, viser nye WLTP-tests. Flere modeller er desuden udgået af produktion op til den nye testmetode.
ANALYSE: Dieselskandalens 3-års jubilæum - hvad har vi lært?
Fronterne mellem de europæiske bilproducenter og miljøorganisationer er stadig trukket skarpt op, når det gælder NOx-emission. Så hvad er der egentlig sket her tre år efter, at dieselskandalen rullede?