Førerløse S-tog skal køre med ikke modnet teknologi
Hovedstaden får op til 216 førerløse S-tog fra 2029. Ifølge DSBs indstilling vil man satse på akustisk detektion frem for perrondøre.
Hvordan bliver S-toget førerløst? DSB kommer med sit bud senere i år
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Baggrund: Vejen til det førerløse S-tog
Hovedstadens røde S-tog skal skiftes ud med førerløse varianter, har et politisk flertal besluttet. Men hvordan det helt præcis kan foregå, er DSB stadig ved at undersøge. Her er, hvad vi ved indtil videre.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre
Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.
Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Skulle lokke bilister over i toget: Droppet infotavle kunne »skabe farlige situationer«
Et infomations-display over motorvejen ved den nye Køge Nord Station skulle friste bilister til at tage toget ind til hovedstaden i stedet. Men skiltet var for farligt, bedyrer ministeren efter at have droppet det.
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Hør ugens podcast: Selvkørende busser og passagerflugt fra DSB
Update fra ITS World Congress, hvor det vrimler med selvkørende busser, biler og intelligente trafikløsninger. Og en sørgelig status på DSB’s passagertal, der dykker – undtagen i hovedstaden.
Trængslen på vejene er årsag til DSB’s vækst i hovedstaden
Intet sted i landet er togdriften så udskældt som i hovedstaden, og intet andet sted går den frem. Årsag: Køerne på vejene er endnu værre, og det siger lidt for meget om danskernes forhold til tog.
Nu skal de kun køre 75 km: Fjernbusser vil nuppe 250.000 passagerer fra busser og tog
Regeringen og Dansk Folkeparti lemper de afstandskrav, som privatejede selskaber skal leve op til for at køre fjernbusser. Det vil stjæle passagerer fra kollektiv transport, men stort set ikke fjerne biler fra vejene.