Kæmpe it-omstilling i DSB: Machine learning bestemmer din billetpris - og el-løbehjul får dig helt frem til kontoret
Podcast: Corona og hjemmearbejde har påvirket den kollektive trafik og tvunget DSB til at innovere på data - blandt andet med justerede pendlerpriser, nye produkter og e-løbehjul til at transportere pendlere de sidste kilometer. Hør CIO Michael Moesgaard fortælle om de mange nye ideer, løsninger og projekter.
Ny kedelig rekord: Hvert fjerde statslige it-projekt får rødt lys af Statens it-råd
Statens it-råd giver i sin seneste halvårlige statusrapportering over de store statslige it-projekter knap en fjerdedel af porteføljen et rødt trafiklys. Det er endnu en gang den højeste andel nogensinde.
Rødt lys til syv statslige it-projekter: Højeste andel nogensinde er i farezonen
I sin netop offentliggjorte halvårlige statusrapport giver Statens it-råd ”rødt lys” til i alt syv af de igangværende it-projekter i staten. Det er en to flere siden den seneste rapport blev offentliggjort i efteråret. Andelen af projekter med enten rødt eller gult lys er på sit højeste nogensinde, skriver rådet.
Efter annullering af kæmpe udbud begynder DSB forfra: Klar med 74 millioner kroner til indkøb af nyt system
DSB-CIO Michael Moesgaard måtte for et år siden skotte to centrale udbud til en samlet værdi af 230 millioner kroner. Men nu er DSB klar med 74 millioner kroner i nyt udbud, der skal sikre koncernen et moderne revenue management-system.
Fejl i oldgammelt DSB-system var skyld i kæmpe nedbrud: “Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om”
Interview: En overset begrænsning i DSB’s 30 år gamle salgssystem var forklaringen på, at de danske statsbaners for en uge siden blev ramt af et flere dage langt nedbrud, fortæller DSB’s CIO Michael Moesgaard til Computerworld.
Sådan har DSB’s it-afdeling håndteret tirsdagens kæmpe-belastning på it-systemerne: “Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden”
Interview: Tirsdag morgen blev DSB’s hjemmeside udsat for et voldsomt pres, da transportselskabet frigav 50.000 billige rejsepas til sommeren. “Da der var allermest tryk på, havde vi sved på panden,” siger CIO Michael Moesgaard. Læs hvordan det hele forløb her.
Annullering af kæmpe-udbud tvinger CIO Michael Moesgaard til at gentænke fremtidens it-strategi for DSB: “Planen er der ikke i dag”
Interview: DSB-CIO Michael Moesgaard har skrottet vigtige udbud for en samlet værdi af over 230 millioner kroner. Nu skal der findes en alternativ løsning på DSB’s godt 30 år gamle hjemmeudviklede it-system. “Planen er der ikke i dag, den skal vi i gang med at udforme,” lyder det.
DSB’s systemer er oppe igen efter stort DDoS-angreb i weeekenden - også CIO Michael Moesgaard hacket
DSB er oppe at køre igen, efter selskabets billet-systemer i weekenden blev lagt ned af DDoS-angreb. DSB’s CIO, Michael Moesgaard, blev også hacket.
NNIT frygter opsigelse af DSB-kontrakt til 75 millioner om året: Her er svaret fra DSB
I 2021 udløber DSB’s kontrakt med NNIT. Den står ikke til at blive forlænget. Det er meldingen fra DSB’s CIO, Michael Moesgaard.
Michael Moesgaard bygger splinternyt it-landskab i mægtige DSB: To kæmpeudbud spiller central rolle
Interview: Omfattende ændringer i DSB’s it-infrastruktur skal bidrage til omkring halvdelen af den besparelse på fire milliarder kroner, der i 2030 skal sikre, at DSB kan drives uden statstilskud. To kæmpeudbud spiller en central rolle i den 750 millioner kroner dyre it-plan, hvor CIO Michael Moesgaard også har ansat 100 nye it-folk på få år og sat gang i et omfattede nedrivningsprojekt.
DSB-CIO’s avancerede regnemaskine skal sikre danskerne billigere togbilletter: Har fordoblet antallet af Orange-billetter til 120.000 med machine learning på et år
Interview: Bevæbnet med en avanceret regnemaskine i hånden er DSB’s CIO, Michael Moesgaard, på en mission. Han skal sikre flere billigere togbilletter til danskerne. Foreløbigt er antallet af Orange-billetter fordoblet til 120.000 på et år. “Så kan vi bedre stå distancen konkurrencemæssigt med bilerne og busserne,” lyder det.