Kæmpe it-omstilling i DSB: Machine learning bestemmer din billetpris - og el-løbehjul får dig helt frem til kontoret
Podcast: Corona og hjemmearbejde har påvirket den kollektive trafik og tvunget DSB til at innovere på data - blandt andet med justerede pendlerpriser, nye produkter og e-løbehjul til at transportere pendlere de sidste kilometer. Hør CIO Michael Moesgaard fortælle om de mange nye ideer, løsninger og projekter.
Den første private rumrejse er skudt afsted: Her er fem bud på, hvordan vi rejser i rummet i fremtiden
Et rumskib kun med private personer ombord er blevet sendt afsted. Og døren til en ferie i rummet står nu på klem.
Førerløs teknologi gør det ikke alene: Eksperter savner ny tunnel til S-tog
Hverken mere letbane, mere metro eller mere BRT løser kapacitetsproblemerne på den 100 år gamle Boulevardbane mellem København H og Østerport, lyder det fra eksperter.
Utålmodige politikere: Vil have app til rejsekort »hurtigst muligt«
Det går for langsomt med at udvikle den app, der gør det muligt at bestille og betale for rejser med Rejsekort og Rejseplanen på mobiltelefonen, mener forligspartier.
Utålmodige politikere: Vil have app til rejsekort »hurtigst muligt«
Det går for langsomt med at udvikle den app, der gør det muligt at bestille og betale for rejser med Rejsekort og Rejseplanen på mobiltelefonen, mener forligspartier.
Vedligeholdelse tredobler prisen på Danmarks nye eltog
Hverken Alstom eller DSB vil endnu officielt ud med, hvad prisen for vedligeholdelse af Danmarks nye eltog løber op i. Ifølge Ingeniørens oplysninger drejer det sig om et tocifret milliardbeløb.
1931: M/F Heimdal har vundet alle automobilisters udelte tilfredshed
I utilfredshed med de trange forhold, høje priser og uregelmæssige afgange på Storebælt fik FDM i 1929 bygget en ren bilfærge. Den blev dog overtaget af DSB inden indsættelsen. Læs om den i Ingeniørens artikel fra 1931 om statsbanernes nyere skibsmateriel.
Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov
Jernbanen burde jo være til for passagerernes og godskundernes skyld, men de bliver gang på gang ladt i stikken i Banedanmarks håndtering af baneprojekter og vedligeholdelsesarbejder. Det er mer…
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej«
Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
DSB annullerer kæmpe-udbud på centralt it-system: Trækker samlet udbud for 230 millioner kroner tilbage
To udbud til en samlet værdi af over 230 millioner kroner er trukket tilbage af DSB, der må sande, at prisen vil blive højere end først antaget.
Udskyder elektrificering: Holbæk-pendlere skal bumle i IC4 indtil 2025
Banedanmark vil alligevel ikke beskytte de eksisterende signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Konsekvensen er, at der ikke kan komme kørestrøm til eltog op, og pendlerne skal køre IC4.
Ugens debat: Hvorfor er det så svært at fikse den kollektive trafik?
Selv landets bedst udbyggede offentlige transportsystem må se sig slået af danskernes stigende hang til at sætte sig bag rattet, skrev vi i sidste uge. Det fik læserne på ing.dk til tasterne, og kritikken af kollektiv transport var hård.
Rejsekort - en blind passager i din pengepung
Et check ud med rejsekort virker som et lotterispil, anfører redaktionschef Henning Mølsted.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre
Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.