Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene
DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.
Danmark har droppet kontrol: Østrig og Schweiz sikrer stadig mod løsrevet gods
Danmark droppede i 2011 at kontrollere tog for løsrevet gods ved Storebælt og Øresund, fordi det sikkerhedsmæssige udbytte var for beskedent. Østrig og Schweiz har derimod beholdt kontrollen.
Sikkerheds-fejl rammer alle tog, der er ombygget til nye signaler
Den fejl, som fik DSB til at tage sine Desiro-tog ud af drift, findes på samtlige tog, der er ombygget til nye signaler og benytter det eksisterende sikkerhedssystem ATC. Til gengæld er fejlen langt fra alvorlig.
Ny plan: S-togenes nye signalsystem bliver forsinket til 2022
Banedanmark har præsenteret politikerne for en ny plan, der bekræfter flere måneders frygt for, at det nye system ikke bliver færdiginstalleret i 2021. Den første strækning med CBTC-systemet er stadig ramt af problemer.
Danmark står alene med forbud mod lommevogne
Ingen andre lande har forbudt lastbiltrailere på lommevogne efter ulykken på Storebælt. Det er dog ikke et udtryk for, at det danske forbud er en overreaktion, vurderer Trafikstyrelsen.
Én togoperatør må igen fragte lastbiltrailere efter forbud
Efter det landsdækkende forbud mod at køre med lastbiltrailere monteret på lommevogne har jernbanevirksomheden Hector Rail fået tilladelse til at genoptage transporten under særlige forholdsregler.
Sikkerhedskontrol ved Storebæltsbroen blev droppet i 2011
Tidligere kontrollerede et automatisk anlæg, om dele af et tog ragede uden for togets profil, før det kørte ud på broen. Kontrolanlægget ville ikke have forhindret ulykken på Storebælt, vurderer Sund & Bælt. Men det vil kunne forhindre fremtidige ulykker, siger tidligere sikkerhedschef.
Forbud mod lastbiltrailere på godstog kan føre til flere ulykker på vejene
Efter dødsulykken på Storebælt er det blevet forbudt at køre med lastbiltrailere på godstog. Det vil flytte tusindvis af trailere ud på de danske veje og medføre flere dødsfald, end godstog nogensinde kan komme op på, siger tidligere sikkerhedschef.
CFCS: Meget høj cybertrussel mod it-systemer bag biler, fly og tog
Cyberkriminalitet kan i værste fald påvirke drift og sikkerhed i transportsektoren og svække kundernes tillid, anfører CFCS.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken
Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.
Ministerium efter budgetfejl på 118 procent: »Det er svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.
Rapport: Solceller øger brandfare i el-installationer
Elektriske anlæg er mere brandfarlige, hvis de indeholder solceller. Samtidig kan det være vanskeligt for brandfolk at vide, hvor solcellerne befinder sig, viser en ny undersøgelse.
Ministerium efter budget-fejl på 118 pct: »Det svært at se grundlaget for en fundamental kritik«
Ombygningen af Ringsted Station er blevet fordyret med 118 procent. For at finansiere fordyrelsen må jernbaneprojekter for 325 millioner droppes. Men Transportministeriet afviser, at der er grundlag for »en fundamental kritik af projektets anlægsbudget«.