Tre dage i DSB’s gamle dieseltog giver DNA-skader og nedsat lungefunktion
De gamle ME-lokomotiver er efter planen endeligt udfaset i 2021. I mellemtiden siger DSB, at det er lykkes at halvere antallet af ultrafine partikler.
Jernbane til Næstved åbner med ny udgave af gammel signalteknologi
Banedanmark opgraderer næste år jernbanen mellem Ringsted og Næstved til 200 km/t. Men i første omgang bliver det med det gamle signalsystem og ikke det nye ERTMS.
Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre
Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.
Ministeriet og DSB: Kan vi køre batteritog til Kalundborg?
DSB, Movia og Transportministeriet analyserer, om det er muligt at spare elektrificeringen til Kalundborg og køre direkte tog med batterier mellem København og Nykøbing Sjælland.
Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen
Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.
Det er lige så miljøvenligt at tage bussen som dieseltoget
23 gram per km. Så meget CO2 udleder passagerne i såvel busser som DSB’s fjerntog, viser tal gengivet af Transportministeriet.
Hollandske tog kan køre på batterier fra 2025
Togene i to hollandske regioner kan inden for få år køre på batterier hjulpet på vej af brændselsceller eller korte stræk med køreledninger.
Fire togproducenter i spil til at levere Danmarks nye eltog
Efter grønt lys fra Folketinget til at bruge 11 milliarder kroner på 100 nye elektriske togsæt har DSB nu prækvalificeret fire leverandører. DSB håber på at sætte de første nye togsæt i passagerdrift i 2024.
Trods baneinvesteringer på 74 milliarder: Passagererne flygter fra DSB
For første gang i nyere tid er den danske togtransport faldet over en længere periode. Vi foretrækker billige biler og bliver svære at lokke tilbage i toget, forudser forskere og politikere.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«
Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Århus om otte år
DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.
DSB får grønt lys til at købe eltog for 11 milliarder
DSB vil sætte de første af de mindst 100 nye togsæt i passagerdrift i 2024. Selskabet har samtidig fået mandat til at købe flere lokomotiver og togvogne.
DDoS-angreb rammer DSB
Søndag aften var der ikke muligt at købe billet til afgange med DSB. Statsbanerne var blevet ramt af et DDoS angreb, som lagde deres billet tjenester ned.
Politikere kan glemme alt om hyldevarer: Alle eltog skal skræddersys til danske forhold
Belært af IC4-sagen vil politikerne have hyldevarer, når Danmark skal købe elektriske tog til 11 mia. kroner, mens DSB ønsker sig tog, der både kan bruges som regionaltog og intercitytog. Ingeniøren har besøgt en togfabrik i Schweiz for at tale om, hvad det betyder.
Eltogsaftale svækker DSB: »En betydelig risiko for togdriften,« mener kritikere
Når togproducenten selv skal stå for reparation og vedligeholdelse af tog, betyder det, at DSB mister en masse ekspertise. Det er en bestræbelse på at tvinge DSB ud, mener Enhedslistens transportordfører.