Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.
Ministeriet og DSB: Kan vi køre batteritog til Kalundborg? DSB, Movia og Transportministeriet analyserer, om det er muligt at spare elektrificeringen til Kalundborg og køre direkte tog med batterier mellem København og Nykøbing Sjælland.
Hollandske tog kan køre på batterier fra 2025 Togene i to hollandske regioner kan inden for få år køre på batterier hjulpet på vej af brændselsceller eller korte stræk med køreledninger.
Fire togproducenter i spil til at levere Danmarks nye eltog Efter grønt lys fra Folketinget til at bruge 11 milliarder kroner på 100 nye elektriske togsæt har DSB nu prækvalificeret fire leverandører. DSB håber på at sætte de første nye togsæt i passagerdrift i 2024.
»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden« Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.
DDoS-angreb rammer DSB Søndag aften var der ikke muligt at købe billet til afgange med DSB. Statsbanerne var blevet ramt af et DDoS angreb, som lagde deres billet tjenester ned.
Politikere kan glemme alt om hyldevarer: Alle eltog skal skræddersys til danske forhold Belært af IC4-sagen vil politikerne have hyldevarer, når Danmark skal købe elektriske tog til 11 mia. kroner, mens DSB ønsker sig tog, der både kan bruges som regionaltog og intercitytog. Ingeniøren har besøgt en togfabrik i Schweiz for at tale om, hvad det betyder.