Trods dyr og umoden teknologi: Kommunale selskaber ønsker strategi for CO2-fangst Affalds- og fjernvarmeforeninger efterlyser en national plan for udvikling og udnyttelse af CCS-teknologi. På verdensplan findes adskillige fejlslagne CCS-projekter og kun to fungerende, kommercielle anlæg, men reduktionskrav kan genoplive teknologien.
Danske patienter tilbydes kortlægning af arvemassen Nationalt Genom Center er klar til at starte med de første helgenomsekventeringer efter nytår. Supercomputeren og infrastrukturen er klar, og man mangler kun at udvælge de første patientgrupper.
Leder: Sæt høje mål og følg op med teknologiske trædesten Indledningen i lederen er ændret i forhold til den udgave, der er bragt i dagens papirudgave af Ingeniøren. I den oprindelige udgave fremgik det, at Socialdemokratiet stod fast på et 60 procents…
Her flytter ingeniørerne deres stemmer hen Dansk Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance har været dårligst til at fastholde deres naturvidenskabelige vælgere siden Folketingsvalget i 2015, viser Ingeniørens måling.
Roadpricing er klar til brug: V, S og DF står stadig i vejen Teknologien er klar og der er bred enighed om behovet for grøn omstilling af transportsektoren. Alligevel tøver S, V og DF fortsat med at gå forrest med roadpricing, selvom alle partiernes fortæller, at de kan se perspektiver i ideen.
Ingeniører og naturvidenskabelige fravælger blå blok Venstre og Liberal Alliance bløder vælgere, mens især Radikale går frem. Ingeniøren har spurgt landets ingeniører og andre naturvidenskabelige fagfolk, hvor de vil sætte krydset ved Folketingsvalget 5. juni.
Motorvejsudvidelse kan udskyde Vestfyn-jernbane fire år Partierne bag Togfonden må se langt efter planen om at starte byggeriet af en ny jernbane på Vestfyn allerede i 2020, hvis regeringen og Dansk Folkepartis infrastrukturplan bliver til virkelighed.
Ny plan giver asfalt 53 milliarder – skinner får 15 Nye projekter udgør 68 milliarder kroner i regeringen og Dansk Folkepartis investeringsplan for dansk transport, der ellers tæller over 112 milliarder kroner.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.