Trods dyr og umoden teknologi: Kommunale selskaber ønsker strategi for CO2-fangst
Affalds- og fjernvarmeforeninger efterlyser en national plan for udvikling og udnyttelse af CCS-teknologi. På verdensplan findes adskillige fejlslagne CCS-projekter og kun to fungerende, kommercielle anlæg, men reduktionskrav kan genoplive teknologien.
Transportminister vil have nattog til lufthavnen - ikke Københavns Hovedbanegård
Støttepartierne har fået en formulering om DSB og nattog med finansloven. Ifølge ministeren handler det dog først og fremmest om at hjælpe svenskere og østrigere med deres planer.
Danske patienter tilbydes kortlægning af arvemassen
Nationalt Genom Center er klar til at starte med de første helgenomsekventeringer efter nytår. Supercomputeren og infrastrukturen er klar, og man mangler kun at udvælge de første patientgrupper.
Støttepartier undrer sig: Ny vestfynsk bane påbegyndes først i 2023
Socialdemokraterne kritiserede den borgerlige regering for manglende handling på banen, som skulle have stået klar i 2026. Nu bliver det tidligst i 2029.
Ny minister fastholder Viking Link-projekt – men beklager processen
Samråd om det store projekt afslørede en ny energiminister, der bakker op om projektet – men erkender, at processen har været skidt, og at det skal ændres.
Leder: Sæt høje mål og følg op med teknologiske trædesten
Indledningen i lederen er ændret i forhold til den udgave, der er bragt i dagens papirudgave af Ingeniøren. I den oprindelige udgave fremgik det, at Socialdemokratiet stod fast på et 60 procents…
Kun seks naturvidenskabeligt uddannede i Folketinget
Carsten Bach (LA) og Christian Poll (Å) må sige farvel, mens Stinus Lindgreen (B) og Peter Seier Christensen (NB) er blevet valgt.
Her flytter ingeniørerne deres stemmer hen
Dansk Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance har været dårligst til at fastholde deres naturvidenskabelige vælgere siden Folketingsvalget i 2015, viser Ingeniørens måling.
Roadpricing er klar til brug: V, S og DF står stadig i vejen
Teknologien er klar og der er bred enighed om behovet for grøn omstilling af transportsektoren. Alligevel tøver S, V og DF fortsat med at gå forrest med roadpricing, selvom alle partiernes fortæller, at de kan se perspektiver i ideen.
Store partier afviser dansk flyafgift: Teknologien skal standse flyenes klimasynder
En lang række mindre partier er åbne over for ideen om en flyafgift, mens Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti er skeptiske og i stedet vil have en teknologisk løsning på flyproblematikken.
Ingeniører og naturvidenskabelige fravælger blå blok
Venstre og Liberal Alliance bløder vælgere, mens især Radikale går frem. Ingeniøren har spurgt landets ingeniører og andre naturvidenskabelige fagfolk, hvor de vil sætte krydset ved Folketingsvalget 5. juni.
Motorvejsudvidelse kan udskyde Vestfyn-jernbane fire år
Partierne bag Togfonden må se langt efter planen om at starte byggeriet af en ny jernbane på Vestfyn allerede i 2020, hvis regeringen og Dansk Folkepartis infrastrukturplan bliver til virkelighed.
Ny plan giver asfalt 53 milliarder – skinner får 15
Nye projekter udgør 68 milliarder kroner i regeringen og Dansk Folkepartis investeringsplan for dansk transport, der ellers tæller over 112 milliarder kroner.
Høringssvar: Københavnerne vil ikke have regeringens mange motorveje
Regeringen har milliardplaner for Københavns trafik, som strider direkte imod borgernes egne visioner for byen og den nuværende transportstrategi i hovedstaden. Teknikborgmester kalder planen ‘kulsort’.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.