Middelhavskorridoren: 3.000 km lang højhastighedsbane på vej Endnu et skridt er taget i udbygningen af den 3.000 km lange højhastighedsbane Middelhavskorridoren. Den skal forbinde det sydligste Spanien med det nordligste Ungarn, med en tophastighed på 350 km/t på enkelte af strækningerne.
EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen Scandlines og Stena Line havde klaget over EU-kommissionens godkendelse af Danmarks støtte til Femernforbindelsen. Men konkurrencekommissær Margrethe Vestager har nu godkendt en mindre omfattende støtte.
Socialdemokrater: Ny forbindelse over Kattegat kan bygges uden skattekroner Selv om tidligere undersøgelser har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat vil kræve 52 mia. kr. i offentligt tilskud, mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der ikke er behov for skattekroner
Kronik: Genbrug kan afhjælpe mangel på råstoffer Erik Krog Lauritzen er rådgivende ingeniør, Lauritzen Advising, Jens Lind Gregersen er geolog, chefkonsulent, Region Hovedstaden, Jette Bjerre Hansen er seniorkonsulent, Dansk Kompete…
EU-domstol underkender dansk statsstøtte til Femern Danmarks statsgaranti for lånene, der skal finansiere tunnellen mellem Danmark og Tyskland er blevet underkendt af domstolen. Kommissionen må nu genbehandle Danmarks anmodning om at give statsgarantier
Tysk lovændring baner vej for at bygge Femern-tunnelen allerede fra næste år En ny udgave af den tyske planlov skal forhindre miljøorganisationer i at forhale byggetilladelsen til Femern-tunnelen ved at gå til domstolene. Konsekvensen kan være, at byggeriet går i gang allerede næste år og står færdig før ventet.
Kronik: Glem ikke godstrafikken over Øresund Gerhard Troche er ph.d. og seniorekspert i jernbanegruppen ved KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm. Han har tidligere arbejdet hos EU-Kommissionen med udvikling af policy for…