Middelhavskorridoren: 3.000 km lang højhastighedsbane på vej
Endnu et skridt er taget i udbygningen af den 3.000 km lange højhastighedsbane Middelhavskorridoren. Den skal forbinde det sydligste Spanien med det nordligste Ungarn, med en tophastighed på 350 km/t på enkelte af strækningerne.
Kronik: Vejen til den bedste model for en ny Øresundsforbindelse
Med planerne om en ny fast forbindelse over Øresund som case illustrerer en ny kandidatafhandling, hvordan man bedst tager højde for alle implikationer ved så stort et projekt.
Kronik: Femern-tunnel igangsat på oppustede prognoser og usikker økonomi
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD Illus.: Privatfoto Efter EU-domstolens underkendelse af den danske finansieringsmodel har EU-Kommissionen forhandlet og beslutte…
Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår
Arbejdet starter med tunnelelementfabrik og tunnelportal på Lolland og rykker til tysk side midt i 2022. De første tunnelelementer ventes nedsænket i starten af 2024.
EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen
Scandlines og Stena Line havde klaget over EU-kommissionens godkendelse af Danmarks støtte til Femernforbindelsen. Men konkurrencekommissær Margrethe Vestager har nu godkendt en mindre omfattende støtte.
Socialdemokrater: Ny forbindelse over Kattegat kan bygges uden skattekroner
Selv om tidligere undersøgelser har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse over Kattegat vil kræve 52 mia. kr. i offentligt tilskud, mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der ikke er behov for skattekroner
Kronik: Genbrug kan afhjælpe mangel på råstoffer
Erik Krog Lauritzen er rådgivende ingeniør, Lauritzen Advising, Jens Lind Gregersen er geolog, chefkonsulent, Region Hovedstaden, Jette Bjerre Hansen er seniorkonsulent, Dansk Kompete…
Derfor trækker det igen ud med den tyske godkendelse af Femern-tunnelen
En retssag om en motorvej og problemerne med at finansiere tunnelen gør, at der skal en ekstra kvalitetssikring af den tyske miljøgodkendelse til, inden de 1.200 kan trykkes og lægges frem for borgerne.
EU-domstol underkender dansk statsstøtte til Femern
Danmarks statsgaranti for lånene, der skal finansiere tunnellen mellem Danmark og Tyskland er blevet underkendt af domstolen. Kommissionen må nu genbehandle Danmarks anmodning om at give statsgarantier
Tysk regning for Femern eksploderer: Nu koster hele forbindelsen 92 milliarder
Den tyske Rigsrevision advarer om, at der skal investeres mindst 30 milliarder kroner i Tyskland for at udbygge jernbanen og erstatte Femernsund-broen. Dermed er den rentable investering i en fast forbindelse for længst forduftet.
Tysk lovændring baner vej for at bygge Femern-tunnelen allerede fra næste år
En ny udgave af den tyske planlov skal forhindre miljøorganisationer i at forhale byggetilladelsen til Femern-tunnelen ved at gå til domstolene. Konsekvensen kan være, at byggeriet går i gang allerede næste år og står færdig før ventet.
Kronik: Glem ikke godstrafikken over Øresund
Gerhard Troche er ph.d. og seniorekspert i jernbanegruppen ved KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm. Han har tidligere arbejdet hos EU-Kommissionen med udvikling af policy for…