Kronik: Der kan mangle over 1 mio. personbiler i Femern-tunnelen
Med en aftale 26. marts 2019 besluttede partierne bag Femern-projektet til en anlægsudgift på 62,1 mia. kr. (inkl. reserver) at igangsætte anlægsarbejdet på den danske side af Femern Bælt. Af…
Femern beregner tunnel-brugere med mobildata: »Uldent,« mener professor
En ny analyse af trafikken på Femern vurderer, at op til 1644 biler hver dag vil vælge Femern frem for Storebælt. Men ifølge ekspert er beregningerne af antallet af internationale rejsende ikke til at gennemskue, og det gør analysen usikker.
Ny prognose: Femerntunnel kaprer op til 1.644 biler om dagen fra Storebælt
Trafikprognosen for den kommende sænketunnel under Femern Bælt er blevet opdateret, efter at konsulenter for fire år siden påpegede huller i beregningerne. Den nye prognose giver det enorme projekt bedre økonomiske udsigter end de hidtidige estimater.
Bagsiden: I 1969 var optimismen i top, men …
Gensyn med fire trafikprognoser: Vi fik alligevel Farøforbindelsen
EU-domstol underkender dansk statsstøtte til Femern
Danmarks statsgaranti for lånene, der skal finansiere tunnellen mellem Danmark og Tyskland er blevet underkendt af domstolen. Kommissionen må nu genbehandle Danmarks anmodning om at give statsgarantier
Tysk regning for Femern eksploderer: Nu koster hele forbindelsen 92 milliarder
Den tyske Rigsrevision advarer om, at der skal investeres mindst 30 milliarder kroner i Tyskland for at udbygge jernbanen og erstatte Femernsund-broen. Dermed er den rentable investering i en fast forbindelse for længst forduftet.
Tysk lovændring baner vej for at bygge Femern-tunnelen allerede fra næste år
En ny udgave af den tyske planlov skal forhindre miljøorganisationer i at forhale byggetilladelsen til Femern-tunnelen ved at gå til domstolene. Konsekvensen kan være, at byggeriet går i gang allerede næste år og står færdig før ventet.
På forkant med fremtiden: Femern skal designes til selvkørende biler
Infrastruktur som Femern-tunnelen skal holde i over 100 år, derfor er det vigtig at kunne tilpasse dem fremtidens teknologi.
Ringstedbanen får den dårligst mulige tilslutning for at spare penge her og nu
Der spares 200 millioner kroner lige nu. Men det koster en samfundsøkonomisk gevinst på over en milliard kroner.
Ombygning af Ringsted Station voldsomt underbudgetteret: Fordyret med 118 procent
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr
Togene på den nye linje mellem København og Ringsted kommer ikke til at køre 180 km/t som planlagt. Og stationen bliver en skrabet model.
Kronik: Glem ikke godstrafikken over Øresund
Gerhard Troche er ph.d. og seniorekspert i jernbanegruppen ved KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm. Han har tidligere arbejdet hos EU-Kommissionen med udvikling af policy for…
Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, ph.d., HD Illustration: Privatfoto Når Folketingets Transportudvalg (TRU) torsdag 13. september holder møde, skal der være en teknisk gennem…