1.000 kilometer motorvej skal forbinde fem afrikanske lande
Motorvejen løber langs Guineabugten og kommer til at koste over 100 milliarder kroner.
PODCAST: Skal de transeuropæiske tog på skinner igen?
Ugens Transformator handler om tog og skinner. Hvis toget skal være et grønt alternativ til flytrafikken, kunne det være anledningen til at genindføre det sagnomspundne netværk Trans Europ Express. Men vi runder også fremtiden for de danske baner, letbaner kontra BRT og brint kontra eltog.
Politikere er enige om fremtidens jernbane: Men Kattegat-forbindelse spøger i kulissen
Fremtiden for jernbanen i Danmark er uafklaret, så længe politikerne holder liv i en mulig ny vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.
Medier: Folketinget afsætter milliarder til nye veje
Der er blevet plads til både en 3. Limfjordsforbindelse over øen Egholm, en Marselis-tunnel i Aarhus og dele af en Hærvejsmotorvej i aftalen om fremtidens infrastruktur, som præsenteres i dag, erfarer en række medier.
Leder: Studehandler hører ikke hjemme i transportpolitik
Der er lagt op til et politisk slagsmål på den helt store klinge, her hvor regeringen står på dørtrinnet med et udspil om fremtidens investeringer i motorveje, broer, jernbaner, busser og cyke…
Leder: Tillykke med 17 nye metrostationer – men lad os tænke os om, inden vi graver videre
Find flaget frem, for der er al mulig grund til at kippe med det, når Københavns metro søndag fjerner afspærringerne og lukker passagererne ned til de 17 nye stationer på Cityringen. De 15,5 …
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden
En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge
Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen
Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Københavns politikere vil have mere letbane og metro
Ny letbane langs den trafikerede Frederikssundsvej og ny metrolinje til Amager står på ønskesedlen. Bare ikke på Christiansborg.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail?
Rambøll har for Transportministeriet udarbejdet et idékatalog med syv forslag til, hvordan der kan komme kollektiv transport på Kattegatbroen, selv hvis den ikke får plads til tog. Det mest fantasifulde er busser, der kobler sig sammen på broen.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Selvkørende sporvogne skal testes i tysk trafik
En førerløs sporvogn med ny sikkerhedsteknologi skal i slutningen af måneden prøvekøres på en seks kilometer lang strækning i Tyskland.