Medier: Folketinget afsætter milliarder til nye veje Der er blevet plads til både en 3. Limfjordsforbindelse over øen Egholm, en Marselis-tunnel i Aarhus og dele af en Hærvejsmotorvej i aftalen om fremtidens infrastruktur, som præsenteres i dag, erfarer en række medier.
Kritik af DSBs rolle i udbud af nye S-tog Det er endnu uklart, hvilken rolle DSB får, når fremtidens - efter planen førerløse - S-tog får sin debut. En potentiel ny operatør kritiserer rollefordelingen i et brev til transportministeren.
Transport-blogger om nyt årti: »Førerløse busser ja … biler nej« Katalog af nye tiltag vil få trafikken til at stagnere, og førerløse busser vil være en del af fremtidens bybillede, lyder det fra Ingeniørens transport-blogger, Svend Tøfting, som vi har bedt give sit bud på udviklingen frem mod 2030.
Sådan vil DSB’s it-boss opkvalificere 1.100 togførere med VR-briller og AR-teknologi DSB’s 1.100 togførere skal i fremtiden uddannes med VR-briller på i stedet for i de fysiske tog. Det er målet med et nyt VR- og AR-udbud fra det danske togselskab. “Vi er ret overbeviste om, at det her er vejen frem,” lyder det fra DSB’s it-direktør, Michael Moesgaard, der også har sørget for en ny One Plus-smartphone til alle DSB’s togførere.
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
DSB flytter værksted fra København til Næstved Et nybygget lokomotiv- og togvognsværksted i Næstved skal fra 2025 gradvist overtage opgaver fra DSB’s centralværksted i København. Udflytningen skal gøre DSB klar til fremtidens togdrift, lyder det fra DSB’s administrerende direktør.
Hamburg tester førerløse S-tog i 2021 Ligesom i København håber Hamburg på længere sigt på at gøre hele S-togsnettet førerløst. Siemens og Deutsche Bahn udvikler systemet, som skal køre de indledende meter om tre år.