DAGBOG FRA COP26: What happens in Glasgow … må ikke kun blive i Glasgow
Der er blevet lovet meget her på COP26 i år. Alle løfterne kommer ikke til at gå ubemærket hen, for selv om verdenslederne, ping’erne og alle os fra diverse organisationer snart vender snude…
Bagsiden: Æøiæsø og mange andre opfindsomme ø-forslag
Påhitsomheden er stor blandt Bagsidens læsere. Var man i tvivl, er det bare at studere de navneforslag til den kommende energiø i Nordsøen, som er væltet ind efter opfordringen i sidste nummer…
DAGBOG FRA COP26: Der er job at hente i en retfærdig grøn omstilling
COP26 lakker mod en enden, og jeg er også hjemme igen efter nogle intense og inspirerende dage i Glasgow. En af de ting, der særligt har optaget mig på COP’en, har været hvordan de processer,…
DAGBOG FRA COP26: Fattige lande kræver støtte til ”tab og skader” fra rige lande
I Malawi, Mozambique, Bangladesh har staten ikke penge til at betale de ramte af oversvømmelser, som det for tiden sker med støtte til at genopbygge i Tyskland. ”Loss and Damage” er blevet e…
DAGBOG FRA COP26: Et virvar af klimaaktivisme kalder på handling
Glasgows gader er i disse dage et tydeligt bevis på, at klimaaktivismen er kommet for at blive. Både fredag og lørdag demonstrerede titusindvis af aktivister for mindre snak og mere handling. Og…
DAGBOG FRA COP26: Når ingeniører mødes, bliver COPen konkret
COP’en første uge er veloverstået, hvor jeg har tilbragt en del timer med ingeniører fra mange lande. Ingeniører, der på mange forskellige måder arbejder med klimaløsninger. Torsdag var je…
DAGBOG FRA COP26: Fagbevægelsen skal holde øje med, om lederne så også holder, hvad de lover
Da verdens ledere mødtes i Glasgow i mandags, var overskriften for deres møde ”Action and Solidarity Debate”. Alle COP-møder begynder ved, at lederne sætter dagsordenen og herefter fortsæt…
DAGBOG FRA COP26: Skuffende at klimafinanciering ikke har nået løftet fra Bella Centret i 2009
Klimafinansiering til fattige lande var dagens tema i går her i Glasgow. Der har de første dage været opmærksomhed på det løfte, som blev i COP15 i 2009 - hvor de rige lande lovede at nå 100…
DAGBOG FRA COP26: Det, COP’en i virkeligheden handler om
COP-møderne er meget mere end de internationale klimaforhandlinger. Det er også et møde på tværs af organisationer og netværk, der til dagligt arbejder med at reducere verdens klimagasudledni…
DAGBOG FRA COP26: Klimamødet skal sætte mennesket i centrum
Det er vel næppe gået nogens næser forbi, at COP26 er skudt i gang. Vi mærker allerede de høje forventninger til, at forhandlingerne i Skotland skal føre til ambitiøse klimamål og flere pen…
Debat: Skal vi have atomkraft i Danmark?
Er atomkraft bedre til at afværge klimakrisen end vind, sol, biomasse og andre VE-teknologier? En ny forening anbefaler, at vi dropper alle planer og i stedet bygger 12 atomkraftværker – IDA mener i sit Klimasvar 2045, at en udbygning med VE kan nå klimaneutralitet i 2045. Vi bedt parterne om en uddybning.
Politikere er enige om fremtidens jernbane: Men Kattegat-forbindelse spøger i kulissen
Fremtiden for jernbanen i Danmark er uafklaret, så længe politikerne holder liv i en mulig ny vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.
Ugens debat: Er kørselsafgifter vejen frem?
Med sin nye klimaplan lægger IDA op til mere cyklisme og kollektiv trafik, hvilket vil kræve en omlægning fra bil- til kørselsafgifter. I debatten på ing.dk affødte det både kritik og mange alternative forslag.
Økonomer kritiserer IDA’s Klimasvar 2045: Det er ikke en samfundsøkonomisk analyse
Den samfundsøkonomiske analyse er helt fraværende i rapporten i IDA’s seneste klimaplan, lyder det fra økonomisk vismand og professor i transportøkonomi. Forskere bag rapport afviser.
Forskere i opråb: Danmark kan blive klimaneutral allerede i 2045
Vi kan opnå en stor del af reduktionen med eksisterende teknologi, viser rapport.