Movia: Prisen for at renovere Østbanen er nu fordoblet
Det bliver væsentligt dyrere at renovere Østbanen, viser notat fra Region Sjælland.
Ugens debat: Skal der sættes strøm til vejene?
Som Ingeniøren skrev i seneste udgave, er der forsøg i gang med strømforsyning af elektriske lastbiler på motorvejene. Idéen affødte debat blandt læserne på ing.dk, som ikke var helt vilde med den.
PODCAST: Skal de transeuropæiske tog på skinner igen?
Ugens Transformator handler om tog og skinner. Hvis toget skal være et grønt alternativ til flytrafikken, kunne det være anledningen til at genindføre det sagnomspundne netværk Trans Europ Express. Men vi runder også fremtiden for de danske baner, letbaner kontra BRT og brint kontra eltog.
Førerløs teknologi gør det ikke alene: Eksperter savner ny tunnel til S-tog
Hverken mere letbane, mere metro eller mere BRT løser kapacitetsproblemerne på den 100 år gamle Boulevardbane mellem København H og Østerport, lyder det fra eksperter.
Leder: Varmt velkommen til kommercielle havmøller og Googles solceller
I de seneste måneder er det gennembrud inden for vedvarende energi, som mange har spået i en årrække, endelig kommet: Private investorer har bedt om lov til at opføre vindmøller og solceller …
Leder: Tillykke med 17 nye metrostationer – men lad os tænke os om, inden vi graver videre
Find flaget frem, for der er al mulig grund til at kippe med det, når Københavns metro søndag fjerner afspærringerne og lukker passagererne ned til de 17 nye stationer på Cityringen. De 15,5 …
Rejsekort-halløj i Århus: Sådan blev 2x2 zoner til 1x7 zoner
Christian fik penge refunderet, da han klagede til Rejsekort over at have betalt for 1x7 zoner i stedet for to rejser på 2x2 zoner.
Podcast: Grøn beton fra dansk fabrik og en forsinket elektrificeringen af jernbanen
Banedanmarks tidsplan for elektrificeringen af den danske jernbane ser ud til at skride på flere strækninger.
Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen
En letbane har en større kapacitet end busruter, men er billigere end en metrolinje. Derfor satser København på en letbanelinje, men letbane-planerne får hug fra flere sider.
Københavns politikere vil have mere letbane og metro
Ny letbane langs den trafikerede Frederikssundsvej og ny metrolinje til Amager står på ønskesedlen. Bare ikke på Christiansborg.
Regeringen lover bedre tider for hovedstadens bus- og togpendlere
Nyt selskab skal få køreplaner og priser til at hænge bedre sammen, som dog freder mylderet af ejere metro, letbane, bane og tog.
Teknisk briefing: Det ved vi om de kunstige øer ved Avedøre
Efter et pressemøde hvor det stod ganske småt til med konkrete informationer, er der kommet en række faktuelle ting frem om det ambitiøse københavner-projekt.
Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail?
Rambøll har for Transportministeriet udarbejdet et idékatalog med syv forslag til, hvordan der kan komme kollektiv transport på Kattegatbroen, selv hvis den ikke får plads til tog. Det mest fantasifulde er busser, der kobler sig sammen på broen.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.