Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.
Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen En letbane har en større kapacitet end busruter, men er billigere end en metrolinje. Derfor satser København på en letbanelinje, men letbane-planerne får hug fra flere sider.
Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden En hel stribe forundersøgelser med henblik at udvide hovedstadens eksisterende motorveje og bygge en helt ny Ring 5 løb med det meste af opmærksomheden, da tre ministre i sidste uge præsentered…
Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge Køge Nord station står klar til maj og bliver stoppested på den nye København - Ringsted bane. Men forbindelsen til Køges eksisterende station har kun ét enkelt spor. Kommunen kalder det en »betydelig flaskehals i togsystemerne.«
Movia: Hovedstadens Offentlige Transport vil suge pengene og forværre koordineringen Uden yderligere midler, kapacitet og egentligt formål, kommer Hovedstadens Offentlige Transport i bedste fald til at erstatte en fungerende løsning, der dækker hele Sjælland, med en dårligere Københavnsk løsning. Og kommunerne risikerer at betale, lyder bekymringen fra Movia-formand.
Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail? Rambøll har for Transportministeriet udarbejdet et idékatalog med syv forslag til, hvordan der kan komme kollektiv transport på Kattegatbroen, selv hvis den ikke får plads til tog. Det mest fantasifulde er busser, der kobler sig sammen på broen.
Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.
Her er listen over de bedste og værste investeringer i veje og jernbaner Tænketanken Kraka har for Dansk Byggeri sammensat en liste over 78 infrastrukturprojekter og hvor godt de ville forrente investeringen, hvis de blev realiseret. Det udstiller, mener ophavsmanden, at samfundet langt fra sætter pengene i de mest rentable veje og jernbaner.