Rigsrevisionen i kritik af Femern: De gamblede med pengekassen De ansvarlige myndigheder tog ‘unødige økonomiske risici’ på Femern-projektet, da man på dansk side udbød store milliardkontrakter, mange år før de tyske myndigheder var på plads, kritiserer Rigsrevisionen.
Ugens debat: Skal vi flyve grønt indenrigs – og kan vi? Statsministerens nytårsmelding om en indenrigsflyrute drevet af grønt brændstof i 2025 satte gang i debatten på ing.dk. Ifølge branchefolk og eksperter er det nemlig hverken tilladt eller praktisk muligt.
Hæld e-fuel på toget og put batteri i indenrigsflyet Synspunkt: Regeringens forslag om produktion af e-fuel til indenrigsfly har skabt livlig debat. Alle er enige om at få lavet e-fuel. Men få kan se fornuften i at hælde det på fly herhjemme.
Grænseværdi for dieselpartikler skærpes: Ikke et problem, siger DSB Efter et halvt år med en grænseværdi på 50 µg/m3 for dieselpartikler i arbejdsmiljøet ser den nu ud til at blive sænket til 10 µg/m3 fra 1. juli. Det bliver dog ikke noget problem forsikrer DSB, der fortsat råder over flere dieseltog med høj eksponering.
GitLabs bud på Zero Trust Networking: »Vi stoler ikke på nogen overhovedet« Bekræft, at brugeren er den, de siger, de er. Bekræft, at enheden, som brugeren benytter, ikke bare er en kendt enhed, men også tilstrækkeligt sikret og konfigureret. Sådan lyder GitLabs bud på sikkerhedskonceptet Zero Trust Networking.
Naturstyrelsen under kritik: Ved ikke nok om naturbeskyttelse Hvis Naturstyrelsen fremover vil arbejde hen imod de fastsatte naturmål og satse stærkere på natur og biodiversitet, så kræver det en omfattende opkvalificering af kompetencerne i styrelsen. Sådan lyder det i kritikken fra forskere i et ‘servicetjek’ af Naturstyrelsen.
Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre Ét klimaemne har – med undtagelse af elbiler – været helt fraværende i valgkampen: Transporten. Netop bilernes udslip stiger ellers modsat samtlige andre sektorers, og i de seneste år har politikerne sørget for, at vi belaster klimaet endnu mere.