Italienske entreprenører kræver to mia. ekstra for at bygge Storstrømsbroen Den nye bro over Storstrømmen er budgetteret til at koste 4,4 mia. kroner. Men nu har det italienske entreprenørkonsortium SBJV afleveret krav, der samlet set er lige så stort, som konsortiets oprindelige kontraktsum på 2,1 mia. kroner. Vejdirektoratet mener, at kravet er alt, alt for højt.
Italienske entreprenører kræver to mia. ekstra for at bygge Storstrømsbroen Den nye bro over Storstrømmen er budgetteret til at koste 4,4 mia. kroner. Men nu har det italienske entreprenørkonsortium SBJV afleveret krav, der samlet set er lige så stort, som konsortiets oprindelige kontraktsum på 2,1 mia. kroner. Vejdirektoratet mener, at kravet er alt, alt for højt.
Forslag: Sådan kan vi igen krydse Europas grænser i tog De lange rejser i Europa er overtaget af fly. Billige flybilletter og skatteregler gør togdrift svær. Men nu skal Europas trafikministre samles om en plan for tog på tværs af grænser.
Rigsrevisionen i kritik af Femern: De gamblede med pengekassen De ansvarlige myndigheder tog ‘unødige økonomiske risici’ på Femern-projektet, da man på dansk side udbød store milliardkontrakter, mange år før de tyske myndigheder var på plads, kritiserer Rigsrevisionen.
Ugens debat: Skal vi flyve grønt indenrigs – og kan vi? Statsministerens nytårsmelding om en indenrigsflyrute drevet af grønt brændstof i 2025 satte gang i debatten på ing.dk. Ifølge branchefolk og eksperter er det nemlig hverken tilladt eller praktisk muligt.
DI efterlyser, at regeringen sætter retning for digitaliseringen af Danmark Hvis Danmark skal få det maksimale ud af de digitale muligheder, kræver det, at politikerne trækker i arbejdstøjet og får nedgriflet en ny digitaliseringsstrategi. Sådan lyder beskeden fra erhvervsinteresseorganisationen Dansk Industri.
Færre ingeniører får kurser på universitetsniveau Andelen af ingeniører i stat, regioner og kommuner, der får efteruddannelse på universiteter, er dalet de seneste ti år. Det kan svække ingeniørernes markedsværdi, frygter IDA.
På Frihedsmuseet går gæsterne selv under jorden Udstillingslokalerne er henlagt til kælderen i det nye museum som en hilsen til den modstandsbevægelse, det skildrer. Men arkitektens idé gjorde byggeprocessen langstrakt, dyr og besværlig.